Het onderwerp van ons onderzoek is de classificatie van films voor kinderen door de filmkeuring en de filmkritiek in Nederland en Amerika. Films voor kinderen worden gelijkgesteld aan alle films die volgens de filmkeuring geschikt zijn voor kinderen tot 16 jaar. De nadruk ligt op het verschil in de aard en inhoud van de classificaties door de filmkeuring en de filmkritiek en het verschil hierin naar land. De probleemstelling is de volgende: In hoeverre verschillen classificaties van films voor kinderen in de filmkeuringen van Amerika en Nederland met die van critici in recensies in Amerikaanse en Nederlandse dagbladen in de periode 1990-2003 en hoe kunnen we deze verschillen duiden? Om de verschillen in classificatie naar institutie en land te kunnen toetsen wordt gebruik gemaakt van de methoden van kwalitatieve en kwantitatieve inhoudsanalyse.

, , , , , , ,
Berkers, Drs. P.P.L.
hdl.handle.net/2105/4265
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Arentsen, A. (2007, September). Keuring versus kritiek: over geschiktheid valt te twisten. Een crossnationaal onderzoek naar classificaties van films voor kinderen in filmkeuringen en recensies in Nederland en Amerika. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4265