Het doel van deze scriptie is om een model te ontwikkelen dat beschrijft onder welke voorwaarden bieders informatie willen verzamelen bij een eerste-prijs gesloten-bod veiling. Dit onderwerp is sinds de komst van het internet en daardoor de komst van websites zoals Marktplaats, steeds relevanter geworden aangezien er steeds meer veilingen worden gehouden. Denk hierbij aan een veiling van een schilderij waarbij iedere bieder een bod doet en de verschillende bieders niet van elkaar weten wat er geboden wordt. In deze scriptie zal slechts gekeken worden naar een eerste-prijs gesloten-bod veiling, aangezien deze veiling het meest gebruikt wordt. Verder zal er slechts gekeken worden naar veilingen waarbij de objecten die geveild worden eenzelfde waarde hebben voor alle deelnemers aan de veiling. Deze twee keuzes zijn ook gemaakt om het model zo eenvoudig mogelijk, maar toch bruikbaar te houden.

Bijkerk, S.
hdl.handle.net/2105/42872
Business Economics
Erasmus School of Economics

Winter, R. de. (2018, July 19). Biedingsstrategieën en informatieverzamelingsstrategieën bij eerste-prijs gesloten-bod veilingen. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/42872