Het verzorgingshuis; een mens kan er maar beter niet te vroeg verzeild raken. Gelukkig gaat deze bewering niet altijd op. Er zijn woonzorginstellingen in Nederland die trots zijn op hun aanbod van diensten en producten. Bewoners hebben het er goed naar hun zin. De instelling biedt kwaliteit en dit brengen zij naar buiten door marketing. Sommige woonzorginstellingen breiden elk jaar fors uit. Dat is mogelijk omdat Nederland vergrijst. In 2030 zal het aantal 75-plussers verdubbeld zijn tot een aantal van 1,8 miljoen. Er is vraag naar goede zorg. In de toekomst zal met de groeiende marktwerking in de gezondheidszorg voor alle woonzorginstellingen gelden dat zij zich moeten onderscheiden van haar concurrenten. Contracten voor het leveren van zorg worden alleen afgesloten met de beste aanbieders. Marketing kan woonzorginstellingen helpen bij het verkrijgen van een stevige positie in de zorgmarkt. Marketing is het op een winstgevende manier voldoen aan behoeften. Het marketingplan brengt marketing in de praktijk door de markt te analyseren, een strategie te vormen en een plan van aanpak te formuleren. In dit onderzoek is met behulp van kwantitatief en kwalitatief onderzoek onderzocht wat het huidige marketingniveau van woonzorginstellingen is, en hoe marketing in de specifieke sector van woonzorg kan worden vormgegeven. De resultaten zullen worden verwerkt in een marketingplan. De resultaten van het kwantitatieve onderzoek laten zien dat het huidige marketingniveau voor het merendeel van de woonzorginstellingen onvoldoende is. Het onderzoek is zowel onder particuliere als nietparticuliere instellingen gedaan. De particuliere instellingen hebben gemiddeld een hogere score. Marketing wordt echter niet tot weinig toegepast. Veel instellingen verrichten marktanalyses, maar weten de verzamelde kennis niet toe te passen op de markt. Enkele instellingen hebben echter wel een hoge score. Deze instellingen gaan bewust om met klantvriendelijkheid, hebben een strategisch plan opgesteld voor de wijze van marketing en meten welk rendement hun marketingactiviteiten opleveren. De resultaten van het kwalitatieve onderzoek vormen samen de ingrediënten voor het marketingplan. Uit literatuuronderzoek was al gebleken welke onderdelen het marketingplan moet bevatten. Het kwalitatieve onderzoek geeft meer verdieping aan de literatuur vanuit verschillende actoren. Woonzorginstellingen met een hoge marketingscore geven aan dat voor naamsbekendheid en groei een gedegen strategisch plan samengaat met klantvriendelijkheid. De ouderenbonden geven de wens van de senioren weer; zij willen goede zorg, dagbesteding en persoonlijke aandacht. Het kenniscentrum Wonen en Zorg laat de toekomstige veranderingen in de woonzorg zien, woonzorginstellingen kunnen hierop inspelen. Een marketingbureau geeft aan hoe de senioren kunnen worden bereikt. Met de onderzoeksresultaten wordt een marketingplan gevormd waarin onderscheidt gemaakt wordt tussen analyse, strategie en actie. Met dit plan kunnen woonzorginstellingen op een winstgevende manier gaan voldoen aan de behoeften van de klant. Want dat er wát moet gebeuren is wel duidelijk. Men moet het ijzer smeden als het heet is.

, ,
Huijsman, R., Ineveld, B.M. van
hdl.handle.net/2105/4369
Master Zorgmanagement
Erasmus School of Health Policy & Management

Geijtenbeek, S. (2007, July 7). Geen zorgen om de zorg. Master Zorgmanagement. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4369