De Nederlandse luchtvaart heeft te maken met een sterke groei de afgelopen jaren. Omdat Schiphol Airport vanuit de overheid niet verder mag groeien dan 500.000 vliegbewegingen tot 2020 en in 2017 al 496.748 vliegbewegingen heeft gefaciliteerd, is er een oplossing nodig. Deze oplossing is door de Schiphol Group gevonden, door middel van het uitbreiden van Lelystad Airport. Het belang van Schiphol Airport en de Schiphol Group is dat Schiphol Airport weer groeiperspectief heeft en op die manier zijn concurrentiepositie kan behouden op de internationale luchtvaartmarkt. In deze scriptie wordt onderzocht wat de omvang is van de economische bijdrage aan de Nederlandse economie tussen 2020 en 2030 en uit welke onderdelen die bestaat. Een kostenbatenanalyse leidt tot een schatting van de totale bijdrage aan de Nederlandse economie bij het exploiteren van Lelystad Airport tussen 2020 en 2030 van 32,7 miljard euro, en bestaat uit directe, indirecte achterwaartse en katalytische bijdragen. Deze economische bijdrage moet in overweging worden genomen in de besluitvorming van alle betrokken partijen. Uiteindelijk zal de uitbreiding van Lelystad Airport gaan leiden tot een toename van het bbp in Nederland en het mogelijk maken voor de luchtvaartsector om te blijven groeien en de internationale concurrentiepositie te kunnen behouden.

M.A. Streng
hdl.handle.net/2105/43973
Business Economics
Erasmus School of Economics

D.J. Hoogervorst. (2018, August 21). De economische bijdrage van een luchthaven - Een casestudie voor Lelystad Airport. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/43973