De afgelopen eeuw is de vleesindustrie enorm gegroeid. Als gevolg hiervan neemt de CO2-uitstoot steeds meer toe en verdwijnt er jaarlijks 18 miljoen hectare aan regenwoud (Vidal, 2017). Al deze factoren spelen een significante rol bij de opwarming van de aarde. Om de opwarming van de aarde tegen te kunnen gaan is het van belang dat de vleesindustrie aanzienlijk krimpt, dan al niet verdwijnt. In dit onderzoek is gekeken of het mogelijk is om de consument minder vlees te laten eten en vaker voor vleesvervangers te laten kiezen. Aan de hand van de volgende vraag is dit onderzocht: zullen mensen eerder voor een vervanger kiezen dan voor vlees, indien zij tijdens de keuze worden herinnerd aan de gevolgen die vlees met zich meebrengt? Om deze vraag te beantwoorden is een experiment ontwikkeld waarbij respondenten willekeurig werden verdeeld in vier groepen. Elke groep respondenten kreeg andere verpakkingen te zien, wanneer zij tussen rundvleesballetjes of vegetarische balletjes moesten kiezen. De verpakkingen van de controlegroep waren zonder extra informatie voor beide producten. De drie behandelingsgroepen bevatten positieve en/of negatieve informatie met betrekking tot milieu. Uit het onderzoek is niet bewezen dat het herinneren aan de gevolgen van vlees met behulp van informatie op de verpakking een significant effect heeft op de aantal keren dat de vervanger boven het vlees wordt verkozen. Echter komen veel van de voorspellingen die zijn gemaakt wel overeen met de geobserveerde data verkregen uit het experiment. Een beperking van het onderzoek is dat de observaties van het experiment niet representatief zijn voor de werkelijkheid en dat de onderzoeksvraag te duidelijk naar voren kwam in de enquête. Hierdoor zou het kunnen zijn dat de respondenten geen echt keuzegedrag vertoonden. Om dit tegen te gaan zou eventueel vervolgonderzoek gebruik kunnen maken van afleidende vragen in de enquête.

Sisak, D.
hdl.handle.net/2105/44012
Business Economics
Erasmus School of Economics

Furia, D.I. (2018, August 8). Van Vlees naar Vervanger. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/44012