De overheid heeft de laatste jaren veel veranderingen doorgevoerd waarbij getracht werd een kleinere, efficiëntere en effectievere overheid te creëren. Hierbij worden veel instrumenten en middelen overgenomen die in de private sector worden gebruikt. Dit heeft consequenties voor het functioneren van publieke managers. De veranderde publieke organisaties stellen nieuwe eisen aan de publieke managers en ze krijgen te maken met een andere invulling van hun takenpakket. De vraag is echter hoe al deze veranderingen zich uiten in de praktijk. Voor dit onderzoek zijn tien publieke managers geïnterviewd en hun betreffende HRM-afdelingen om hun functioneren eens onder de loep te nemen. Zij werden gevraagd welke veranderingen er binnen hun organisatie hebben plaatsgevonden en wat voor effecten deze veranderingen hadden op hun functioneren. Voorts werd gevraagd in hoeverre zij maatschappelijke betrokkenheid hebben en andere facetten die behoren tot de aanwezigheid van Public Service Motivation en of dit noodzakelijk is voor het goed functioneren van een publieke manager. De resultaten van de interviews tonen grote overeenstemming. Alle betrokken organisaties hebben de laatste jaren grote veranderingen doorgevoerd waar de publieke managers ook consequenties aan ondervonden hebben. Daarnaast bleken bijna alle respondenten een bepaalde mate van Public Service Motivation te hebben en vonden zij tevens dat de aanwezigheid van dit ook noodzakelijk is voor het goed functioneren, maar dat hier minder ruimte voor is door alle veranderingen die zijn doorgevoerd om de publieke organisaties te ‘verzakelijken’. Zodoende is er een bepaalde misfit tussen de nieuwe vraag en het beschikbare aanbod. De aanbevelingen die voortvloeien uit de resultaten van dit onderzoek hebben enerzijds betrekking op de erkenning van de complexiteit van het publieke domein, waardoor bepaalde geïmplementeerde middelen en meetinstrumenten als gevolg van een ‘verzakelijkte’ overheid slechts ten dele goed kunnen functioneren. Anderzijds dient de aanwezigheid van Public Service Motivation ook bij publieke managers erkend te worden en zelfs gebruikt te worden als kracht. De erkenning van het unieke karakter van publieke organisaties enerzijds en de aanwezigheid van Public Service Motivation bij publieke managers anderzijds, kunnen tot een betere aansluiting zorgen tussen vraag en aanbod.

,
Kuipers, B., Steijn, A.
hdl.handle.net/2105/4551
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Klerk, S. de. (2008, August). De publieke manager voor de publieke zaak. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4551