Deze studie geeft inzicht in de relatie tussen Job crafting en innovatief gedrag en de rol van bevlogenheid in deze relatie. Het onderzoek is uitgevoerd binnen een hoger onderwijsinstelling, waaraan 115 medewerkers hebben deelgenomen door het invullen van een online vragenlijst. Job crafting wordt gedefinieerd als een manier waarop een individu, op eigen initiatief en belangrijk voor de medewerker zelf, inhoudelijke, sociale en/of cognitieve verandering aanbrengt in het werk resulterend in uitdagender, betekenisvoller en gezonder werk. Dit sluit aan op de hedendaagse verandering van het werk en bij de behoeften van de huidige en toekomstige beroepsbevolking. Een bottom-up benadering, die naast de traditionele top-down benadering van Job Design ingezet kan worden. Job Crafting, een concept uit de positieve psychologie, heeft een positief effect op de bevlogenheid van medewerkers. Bevlogenheid wordt als tegenhanger van een burn-out gezien. Bevlogen medewerkers zouden niet alleen beter presteren, maar laten ook gedrag zien dat goed is voor henzelf en voor de organisatie. Dit onderzoek toont aan dat Job Crafting een positief effect heeft op het innovatieve werkgedrag van medewerkers. Innovatief werkgedrag wordt in dit onderzoek gekenmerkt door het initiëren en de (intentionele) introductie van nieuwe ideeën, processen, producten en procedures door medewerkers (in een rol, groep of organisatie), welke nieuw zijn en voordelen met zich meebrengt voor de adoptie eenheid. In dit onderzoek is bevlogenheid als mediërende variabele meegenomen. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat bevlogenheid in deze relatie geen rol speelt. Job Crafting bestaat uit meerdere dimensies, waarbij medewerkers aanpassingen kunnen doen op taakniveau, relationeel- en cognitief niveau. Onderzoek naar Job Crafting wordt vaak geoperationaliseerd aan de hand van een gevalideerd model, het Job-Demands-Resources model (JDRmodel). Dit model heeft een andere oorsprong en mist de cognitieve dimensie van Job Crafting. In dit onderzoek is de dimensie cognitief job craften toegevoegd aan dit model. De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat cognitief job craften een waardevolle toevoeging aan het bestaande JDRmodel is. Daarnaast blijkt dat door toevoeging van de dimensie cognitief job craften de verklarende variantie van bevlogenheid en innovatief werkgedrag worden vergroot. Hiermee wordt het belang van cognitief job craften als toevoeging aan het bestaande JDR-model onderstreept. Kijkend naar de afzonderlijke dimensies en het effect daarvan op innovatief gedrag tonen met name de dimensies ‘het verhogen van structurele werkhulpbronnen’ en het ‘verhogen van uitdagende taakeisen’ een significant positief effect ten aanzien van innovatief werkgedrag. Op basis van de resultaten van dit huidige onderzoek wordt aanbevolen om in toekomstig onderzoek naar Job Crafting, naast het JDR-model, ook de dimensie cognitief job craften mee te nemen. Verder onderzoek kan zich richten op doorontwikkeling van dit model. Interessant is om na te gaan in hoeverre een bredere context, zoals de invloed van een team of de leidinggevende, de relatie tussen Job Crafting innovatief werkgedrag beïnvloedt.

Jurriaan Nijholt, Hugo van Driel
hdl.handle.net/2105/45556
Strategisch Management & Strategische Vernieuwing
RSM: Parttime Master Bedrijfskunde

Sharon Mallee. (2018, July 8). CRAFT, CREATE & INNOVATE. Strategisch Management & Strategische Vernieuwing. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/45556