Alhoewel publieke projecten al decennialang worden onderzocht, ontbreekt concrete theoretische informatie over de mate van succes van de output van project-based firms (PBF’s) en de daarbij aanwezige succesfactoren en fasen. Daarom wordt in het onderzoek bekeken welke factoren kunnen leiden tot succesvolle uitvoering van PBF’s en in welke fasen deze factoren een rol spelen. Vervolgens wordt theorie over het succes van publieke projecten bekeken. De fasen die in het onderzoek worden bekeken, komen voort uit het issue-focused stakeholder managementmodel van Roloff (2008). In dit model komen de volgende fasen voor: initiatiefase, kennismakingsfase, eerste overeenkomstfase, tweede overeenkomstfase, implementatiefase, consolidatiefase en institutionaliserings- of uitstervensfase. Iedere fase heeft bepaalde specifieke karakteristieken en participanten. De succesfactoren die in het onderzoek naar voren komen, zijn de succesfactoren uit het model van Westerveld (2003). Hij heeft op basis van eerdere onderzoeken verschillende groepen factoren geformuleerd. Dit is gedaan omdat de factoren anders te specifiek zijn om op verschillende projecten toe te kunnen passen. De succesfactoren zijn onderverdeeld in de volgende groepen: leiderschap en team, beleid en strategie, stakeholder management, bronnen, contracteren, projectmanagement en externe factoren. Als laatste komt output aan bod, onderverdeeld in effectiviteit, efficiëntie en output legitimacy. Effectiviteit betreft het succes in de zin van kosten, tijd en kwaliteit. Efficiëntie betreft de verhouding van de behaalde doelen ten opzichte van de kosten die gemaakt zijn. Output legitimacy betreft de mate waarin de uitkomsten van het project effectief zijn in het oplossen van problemen en de mate waarin betrokkenen tevreden zijn over de inhoud van het project. Het onderzoek is uitgevoerd door middel van een casestudy bij projectorganisaties Actal en Sira Consulting. Project gebaseerde organisaties zijn opgericht omtrent projecten. Projecten zijn groepen mensen met verschillende vaardigheden die bij elkaar gebracht worden met als doel innovatieve producten en diensten te ontwikkelen in een bepaalde periode. Bij deze organisaties zijn vier projecten bekeken: de Maatwerkaanpak gastvrijheidseconomie, de Maatwerkaanpak winkelambacht, de Sectorscan evenementen en festivals en de Sectorscan logistiek. Van deze projecten zijn verschillende documenten bekeken en betrokkenen geïnterviewd. De bevindingen bevestigen dat voor een groot aantal succesfactoren in fasen geldt dat zij een positieve invloed hebben op de fasen. Zo geldt dit voor de externe factoren in de initiatiefase, voor succesfactoren van stakeholdermanagement in de kennismakingsfase, voor succesfactoren van beleid en strategie in de eerste overeenkomstfase, voor succesfactoren van contracteren in de eerste overeenkomstfase, voor succesfactoren van projectmanagement in de implementatiefase en voor succesfactoren van projectmanagement in de consolidatiefase. Deze resultaten zijn verwerkt in het model van Westerveld (2003). Verder onderzoek is nodig naar onder andere de invloed van de factoren in het ronden- of stromenmodel. Daarnaast kunnen de relaties die zijn bekeken in dit onderzoek door middel van grootschaliger onderzoek uitgebreider getoetst worden. De projectorganisaties wordt aanbevolen om bij de bespreking van de opzet met de opdrachtgever of bij het opstellen van het eigen plan van aanpak, de set factoren en fasen naast het plan te leggen. Daarnaast wordt hen aanbevolen om betrokkenen beter te betrekken bij het project, wat mogelijk is door middel van het gebruik van bestaande online platforms.

Prof.dr. G.R. Teisman, Dr. J van Popering-Verkerk
hdl.handle.net/2105/46437
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Brusse, Elise. (2018, December 18). Succesfactoren in fasen van (semi)publieke projecten. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/46437