Al ruim 150 jaar staan personen in de haven van Rotterdam klaar om zeevarenden te helpen. De zeevarenden komen in een vreemde haven, waar ze niemand kennen en de taal niet spreken. Personen binnen de welzijnszorg voor zeevarenden staan dan klaar om de zeevarenden te helpen. In dit onderzoek is gekeken naar welke factoren invloed hebben op de creatie van publieke waarde in het netwerk van welzijnszorg voor zeevarenden in de haven van Rotterdam. De doelstelling van dit onderzoek is het vinden van factoren die bijdragen aan het creëren van publieke waarde in het netwerk voor welzijn van zeevarenden in de haven van Rotterdam, door het doen van een kwalitatief onderzoek binnen het netwerk van welzijn voor zeevarenden. Publieke waarde kan worden gedefinieerd als: het creëren van waarde voor de maatschappij, door publieke organen door het gebruik van publieke middelen. Er is onderzocht welke factoren bestaan die invloed op deze creatie hebben aan de hand van de ‘strategic triangle’ van Moore (1995). De strategic triangle stelt dat waarde (value) samenhangt met ‘operational capabilities’ en ‘legitimacy and support’. Value bestaat uit drie elementen te weten: services, outcomes en trust. In dit onderzoek worden services gedefinieerd als diensten die geleverd zouden moeten worden, in dit geval de behoeften van zeevarenden. Wat zijn de primaire behoeften van zeevarenden wanneer zij in de haven van Rotterdam aankomen. De outcomes worden in dit onderzoek gedefinieerd als hoe de diensten tot uitkomst komen, dus welke diensten worden er geleverd. Trust wordt gedefinieerd als de mate van vertrouwen tussen actoren die zich in het netwerk bevinden. Operational capabilities zijn aspecten die uitvoer ondersteunen en bestaan uit: de uitwisseling van kennis en informatie, contacten en financiële middelen. Legitimacy and support bestaat uit de aspecten: legaliteit (wet en regelgeving), morele verantwoordelijkheid en ondersteuning van anderen buiten het netwerk. Volgens de theorie hebben de elementen operational capabilities en legitimacy and support invloed op de mate van value in het netwerk. Dit onderzoek is uitgevoerd aan de hand van drie manieren van onderzoeken. Ten eerste is gebruik gemaakt van een documentanalyse om een globaal beeld te krijgen wat het zeemanswelzijnswerk is. Ten tweede zijn er interviews uitgevoerd bij actoren in het netwerk van welzijn voor zeevarenden. De interviews zijn gebruikt om de meeste informatie te verzamelen. Ten derde zijn observaties uitgevoerd in de havens van Rotterdam, Antwerpen, Hamburg en Tilbury, als aanvulling op de interviews. Er zijn actieve observaties uitgevoerd waarbij daadwerkelijk is meegelopen met verschillende scheepsbezoekers aan boord van schepen. Hierdoor is een kijk in het werkelijke leven van de zeevarenden genomen, wanneer zij aan boord van hun schip zitten. Daarnaast zijn ook zeemanscentra bezocht. Uit het onderzoek blijkt dat er zich een mismatch bevind in het element value. Namelijk de diensten die nu worden geleverd sluiten niet perfect aan op de behoeften die zeevarenden hebben. Zouden de diensten wel goed aansluiten op de behoeften dan zou er meer publieke waarde gecreëerd kunnen worden. De primaire behoeften van zeevarenden die uit dit onderzoek boven water komen zijn: goed contact met thuis, de mogelijkheden om van boord af te kunnen, het krijgen van scheepsbezoeken en goede contracten/werkomstandigheden. Er worden in de haven wel diensten geleverd om in deze behoeften te voorzien maar het sluit niet goed aan of voorziet niet volledig in de behoeften die zeevarenden hebben. Zo gebruiken zeevarenden voornamelijk internet om contact te houden met thuis, maar er is niet overal in de haven internet. En de controle van werkomstandigheden en contracten wordt voornamelijk gedaan door de ITF, maar deze hebben te weinig man om alle schepen goed te controleren. In het onderzoek is beschreven op welke manier de aspecten waar de elementen van de strategic triangle uit bestaan terugkomen in de haven van Rotterdam. Hieruit is naar voren gekomen dat er zowel binnen het element operational capabilities, als het element legitimacy and support verbeteringen mogelijk zijn die de creatie van publieke waarde kunnen verhogen. De factoren die bijdragen aan de creatie van publieke waarde in het netwerk voor welzijn van zeevarenden in de haven van Rotterdam zijn: 1. De mate van legaliteit. Er zijn geschreven regels en wetten maar deze zijn voor eigen interpretatie vatbaar. Deze onduidelijkheid in de geschreven regels en wetten verklaart een deel van de mismatch en een verbetering hierin kan dus meer publieke waarde creëren. 2. De mate van morele verantwoordelijkheid. Actoren in het netwerk erkennen een gevoel van morele verplichting om iets te doen voor het welzijn van de zeevarenden. De actor die hierin de verantwoordelijkheid op zich zou moeten nemen, het Havenbedrijf, doet dit nog te weinig. Actoren in het netwerk wijzen het Havenbedrijf als grootste verantwoordelijke omdat het Havenbedrijf veel geld verdient aan het werk dat zeevarenden leveren. 3. Steun van anderen. Er is steun van actoren buiten het netwerk maar vooral in de vorm van morele steun. Daadwerkelijke concrete steun is minder aanwezig. 4. Het hebben en uitwisselen van kennis/informatie. Er is in het netwerk uitwisseling van informatie door bijeenkomsten in het PWC en onderling. Deze uitwisseling kan echter beter zoals actoren aangeven. Anderen zijn bang dat te veel samenwerking tot verlies van eigen identiteit kan leiden. 5. Het hebben en uitwisselen van contacten. Contact tussen actoren is goed en gaat vaak persoonlijk. De frequentie van contact is echter relatief laag en ook is er weinig contact met de overheid. 6. De hoeveelheid financiële middelen die beschikbaar zijn. Er zijn financiële middelen beschikbaar. Deze financiële middelen zouden omhoog moeten om meer te kunnen leveren voor het welzijn van zeevarenden. De voornaamste actor die hiervoor verantwoordelijk zou moeten zijn is het Havenbedrijf. Actoren wijzen deze actor aan omdat deze veel geld verdient aan het werk dat zeevarenden leveren. Nu duidelijk is welke factoren invloed hebben op de creatie van publieke waarde en dus kunnen bijdragen aan een betere match tussen de behoeften van zeevarenden en de diensten die worden geleverd, kunnen er een aantal aanbevelingen gedaan worden. Aanbeveling 1: Creëer concrete duidelijke regelgeving die vooral eenduidig dient te zijn, niet voor eigen interpretatie vatbaar. Aanbeveling 2: Creëer duidelijkheid over de morele verantwoordelijkheid. Aanbeveling 3: Betrek de omgeving buiten het netwerk meer in het welzijnswerk voor zeevarenden. Aanbeveling 4: Creëer een sterker Port Welfare Committee. Aanbeveling 5: Blijf persoonlijk contact houden met elkaar.