In de loop der jaren hebben dancefestivals zich verspreid door de steden van Nederland en gaat er geen weekend voorbij zonder dat er een dancefestival georganiseerd wordt. Jaarlijks worden er 450 dancefestivals georganiseerd in Nederland. Deze festivalisering waarbij er steeds meer (dance)festivals in steden wordt georganiseerd is jaarlijks in de zomer punt van discussie in de media en door inwoners van steden. Dancefestivals zouden namelijk alleen plezier opleveren voor de festivalbezoekers terwijl andere mensen juist overlast ondervinden. In gemeentelijke beleidsplannen staat echter weer beschreven dat dancefestivals een maatschappelijk belang dienen en dat ze daarom georganiseerd mogen worden in steden. Hierbij is een spanningsveld ontstaan waarbij de industrie van dancefestivals enerzijds bestaat uit het hedonisme van de festivalbezoekers en anderzijds het maatschappelijk belang van deze dancefestivals. Interessant is om te bekijken hoe die Nederlandse dancefestivals die georganiseerd worden in een stedelijke omgeving een maatschappelijk belang dienen. Daarom worden in deze masterscriptie de maatschappelijke waarden van dancefestivals onderzocht. De centrale hoofdvraag is daarbij; Hoe geven organisatoren en hun publiek betekenis aan de maatschappelijke waarden rond Nederlandse dancefestivals? Om deze hoofdvraag te beantwoorden zijn 40 websites van dancefestivals inhoudelijke geanalyseerd en hebben er 12 kwalitatieve diepte-interviews plaatsgevonden onder Nederlandse dance-organisatoren en festivalbezoekers. Naar aanleiding van deze analyse blijken een aantal maatschappelijke waarden dominant te zijn. Dit zijn de sociale en artistiek-culturele waarden van dancefestivals waarbij dancefestivals een maatschappelijk belang dienen voor zowel festivalbezoekers als de (lokale) omgeving. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat duurzaamheid een belangrijk maatschappelijk thema is waar Nederlandse dance-organisatoren aandacht aan geven. Een andere interessante bevinding die gevonden is bij Nederlandse dancefestivals is het gebruik van ambassadeurschap. Het samenbrengen van communities waarbij actieve participatie vereist wordt van festivalbezoekers of fans van de dance-organisatie is een nieuwe manier waarop festivalbezoekers worden samengebracht door Nederlandse dance-organisatoren. Dance-organisatoren kunnen volgens dit onderzoek maatschappelijke thema’s verweven binnen hun dancefestivals en hiermee een maatschappelijk belang dienen. Hierbij is gevonden dat de thematiek van deze maatschappelijke waarden vanuit de dance-organisatoren zelf komt. Dance-organisatoren geven betekenis aan maatschappelijke waarden door actuele maatschappelijke thema’s in de programmering te verweven die zij belangrijk vinden

, , , , , , ,
A. van der Hoeven
hdl.handle.net/2105/46472
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

J. Hamstra. (2018, June 22). Keep on Rising! Kwalitatief onderzoek naar de betekenis van maatschappelijke waarden die organisatoren en hun publiek geven aan Nederlandse dancefestivals. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/46472