Door de digitalisering is de muziekindustrie erg veranderd: de opkomst van streamingdiensten heeft gezorgd voor een daling in verkoopcijfers van opgenomen muziek. Bezoekersaantallen van livemuziekevenementen zijn daarentegen flink gestegen. Deze trend heeft invloed op bezoekers, podia en muzikanten. Met een groot aantal podia van verschillende groottes en meerdere muziekopleidingen wordt Utrecht gezien als een muziekstad. Het aanbod muzikanten is groter dan het aantal speelplekken, wat gatekeepers een grote macht geeft bij de selectie van artiesten. In dit onderzoek wordt Utrecht gezien als een ecosysteem, een nauw verweven netwerk bestaande uit verschillende factoren die elkaar allen beïnvloeden. Binnen deze muziekecologie wordt onderzocht hoe gatekeepers en muzikanten zich tot elkaar verhouden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een voor dit onderzoek ontwikkeld model, gebaseerd op een vergelijkbaar model uit de muziekecologietheorie. Naar aanleiding van diepte-­‐interviews met beide partijen wordt een holistisch beeld geschetst over Utrecht als muziekstad. De resultaten laten zien dat er vijf domeinen bestaan binnen de Utrechtse muziekecologie: duurzaamheid, context en construct, financiën en regulering, media en netwerk. Met name het domein duurzaamheid is belangrijk voor de houdbaarheid van de muziekcultuur in Utrecht voor de toekomst en laat zien dat er een goede keten bestaat waarlangs muzikanten zich kunnen ontwikkelen. Aan de onderkant van deze keten liggen echter mogelijkheden tot verbeteringen. Daarnaast laat het onderzoek zien dat gatekeepers binnen de Utrechtse ecologie veel macht hebben, zij hebben de keuze uit een groot aanbod aan muzikanten en kunnen daarom strenge eisen stellen bij het selecteren. Dit maakt de muzikanten afhankelijk van de gatekeepers, waardoor zij zich niet enkel op de Utrechtse ecologie richten, maar zich op landelijk niveau concentreren. De afgebakende geografische regio waar de muziekecologie theorie van uit gaat zijn daardoor niet per definitie van toepassing op de muziekecologie van Utrecht.

, , , , , , ,
Hitters
hdl.handle.net/2105/46475
Media en Cultuur
Erasmus School of History, Culture and Communication

Y. Kuiper. (2018, June 25). Taking the stage in Utrecht Een onderzoek naar de Utrechtse livemuziekecologie. Media en Cultuur. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/46475