De vermissing van Anne Faber, een 25-jarige studente die uiteindelijk bleek te zijn verkracht en vermoord door een zedendelinquent die eerder geen tbs kreeg opgelegd, domineerde begin oktober 2017 zowel de Nederlandse traditionele als sociale media en maakte veel los in Nederland. Na veel emotie sloeg de toon om in woede: had het rechtssysteem de dood van Anne Faber kunnen voorkomen? De media-aandacht voor beide perspectieven, die zorgden voor maatschappelijke onrust en druk op de overheid, verspreidde zich gelijktijdig over zowel traditionele als sociale media. Sociale media zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap en daarom is aan de hand van de media-aandacht rond de vermissing van Anne Faber tot een vernieuwing gekomen van de criteria van een mediahype zoals eerder opgesteld door Vasterman (2005). Een kwantitatieve inhoudsanalyse van berichtgeving in Nederlandse online en offline media laat zien dat er op hetzelfde moment een mediabrede mediahype ontstond, waarbij er sprake was van een constante wisselwerking tussen alle mediagroepen. In het huidige medialandschap kan daarom niet meer worden gesproken over verschillende mediahypes die aanleiding zijn voor extreme aandacht in een andere mediagroep, maar ontstaat één mediahype die betrekking heeft op het gehele medialandschap waarbij alle mediagroepen hun eigen karakteristieken behouden. Media hebben de dood van Anne Faber gezamenlijk tot een signal crime geconstrueerd, waarbij door emoties op te wekken een roep vanuit de samenleving is ontstaan dat het rechtssysteem moet worden aangepast. Dit proces heeft plaatsgevonden door een verandering van perspectief van het human interestframe naar een schuldvraag in brede zin, waarbij interne ‘triggers’ leidden tot een mediabrede wisseling in aandacht en verschuiving van perspectief. Bij een emotionele mediahype als die van Anne Faber kan daarom niet worden gesproken van een vaste duur en verloop van nieuwsgolven, maar is de periodisering afhankelijk van veranderingen in perspectief en daarmee verandering in framegebruik. Een explosie van interactie waarin burgers dominant waren zorgde ervoor dat media altijd ergens over konden berichten. Het verloop van deze mediahype bevestigt dat een aanpassing van het concept mediahype in het huidige medialandschap gerechtvaardigd is.

Additional Metadata
Keywords media, journalistiek, mediahype, sociale mediahype, signal crime, framing, Anne Faber
Thesis Advisor N. Ruigrok
Persistent URL hdl.handle.net/2105/46702
Series Media & Journalistiek
Citation
D. Metselaar. (2018, July 8). #AnneFaber Een onderzoek naar de wisselwerking tussen traditionele en sociale media rond de vermissing van Anne Faber. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/46702