2017-06-21
Framing van Erdoğan in de Nederlandse media Hoe Erdoğan tussen 2001 en 2016 in de Volkskrant en de Telegraaf is geframed
Publication
Publication
In 2001 werd de Turkse Adalet ve Kalkinma Partisi (AKP) opgericht onder leiding van Recep Tayyip Erdoğan. De partij won in 2002 de parlementsverkiezingen en is ook nu nog steeds de grootste partij, met Erdoğan als de president van Turkije. Toen op 15 juli 2016 de couppoging plaatsvond, steeg de media-aandacht voor Erdoğan in Nederland. Dit kwam onder andere door de zuiveringen die hij na de coup doorvoerde, die ook in Nederland merkbaar waren. Soortgelijke grote gebeurtenissen hebben naar verwachting invloed op hoe er in de media wordt berichtgegeven over de Turkse president. Aangezien de media weer invloed hebben op hoe het publiek over Erdoğan denkt, wat uiteindelijk ook weerslag heeft op de politiek, is er onderzoek gedaan naar hoe er wordt berichtgeven over Erdoğan in Nederlandse kranten. De hoofdvraag van het onderzoek luidt als volgt: Hoe wordt Erdoğan in de periode van 2001 tot en met 2016 geframed in de Volkskrant en de Telegraaf? Daarnaast zijn er ook twee deelvragen geformuleerd die ingaan op in hoeverre de frames zijn verandert door de tijd heen en of de frames in de kranten van elkaar verschillen. Om dit te onderzoeken is er een kwalitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd op basis van 78 artikelen. De resultaten van de analyse laten zien dat er vier frames zichtbaar zijn in de berichtgeving over Erdoğan: het populariteits-, machtsbelustheids-, strategie- en islamitische doelenframe. Deze omschrijven hoe Erdoğan zeer populair is bij het volk, hoe hij zijn greep naar macht alsmaar vergroot, hoe hij strategisch te werk gaat binnen de Turkse politiek en hoe hij zijn islamitische plannen zou willen doorvoeren in samenleving. Wat betreft de veranderingen door de tijd heen, is er een verschuiving in de toon zichtbaar waarmee de frames tot uiting komen. Voor de frames geldt dat ze naarmate de tijd volgt, de toon steeds negatiever worden, met uitzondering van het populariteitsframe. Daarnaast blijkt dat de Telegraaf iets kritischer is over het islamitische geloof van Erdoğan dan de Volkskrant.
Additional Metadata | |
---|---|
, , , , , , | |
C. Aalberts | |
hdl.handle.net/2105/46713 | |
Media & Journalistiek | |
Organisation | Erasmus School of History, Culture and Communication |
N. Verhoef. (2017, June 21). Framing van Erdoğan in de Nederlandse media
Hoe Erdoğan tussen 2001 en 2016 in de Volkskrant en
de Telegraaf is geframed. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/46713
|