Een onderzoek naar de betekenisgeving van het Nederlandse publiek aan het vrouwenvoetbal in de media: één jaar na de historische overwinning van het vrouwenvoetbal op het Europeeskampioenschap van 2017 2017 was een belangrijk jaar voor het Nederlandse vrouwenvoetbal. Op eigen bodem won het Nederlandse vrouwenvoetbalteam, voor het eerst in de geschiedenis het Europeeskampioenschap voetbal, WEURO 2017. De wedstrijden trokken een zeer groot en divers publiek, zowel in de stadions als op televisie. De meeste eerdere onderzoeken naar gender en sport hebben zich gefocust op het mannenvoetbal of de (stereotype) representaties van het vrouwenvoetbal besproken. Hierdoor is de manier waarop deze mediarepresentaties worden ontvangen door het publiek en hoe hier betekenis aan wordt gegeven door zowel het mannelijke- als het vrouwelijke publiek onderbelicht gebleven. Dit onderzoek heeft zich gericht op dit kennishiaat en geeft inzicht in hoe het Nederlandse publiek de gemedieerde prestaties van het Nederlandse vrouwenvoetbalteam interpreteert, één jaar na de historische overwinning. Uit de analyse van zes verschillende focusgroepen, bestaande uit zowel mannen als vrouwen en voetballers en niet-voetballers, kwam naar voren dat het publiek vooralsnog middels het hegemoniale mannelijke discours betekenis geeft aan het vrouwenvoetbal. Daarnaast is er sprake van een positieve verandering en ambiguïteit binnen dit dominante discours. Echter zijn er wel drie belangrijke voorwaarden aan deze positieve betekenisgeving verbonden: succes, de aanwezigheid van heteroseksueel aantrekkelijke speelsters en de aandacht van de media. Al deze voorwaarden waren afgelopen zomer aanwezig waardoor het vrouwenvoetbal EK uitgroeide tot een mediaevent en de veranderingen met betrekking tot het dominante discours rondom het vrouwenvoetbal werden versneld.

Additional Metadata
Keywords media, journalistiek, Sport, Gender, Discours, Representatie, Receptie, Vrouwenvoetbal, WEURO2017
Thesis Advisor B. Kester
Persistent URL hdl.handle.net/2105/47213
Series Media & Journalistiek
Citation
M.Bataille. (2018, June 21). 2017 was óns jaar - Een onderzoek naar de betekenisgeving aan het Nederlandse vrouwenvoetbal in de media één jaar na het EK-vrouwenvoetbal (WEURO) van 2017. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/47213