De centrale vraag in dit onderzoek is: Wat is het aandeel en de rol van ICT in cultuureducatie in het middelbaar onderwijs in Nederland in het schooljaar 2006-2007? Literatuuronderzoek en empirisch onderzoek hebben tot een antwoord op deze vraag geleid. Voor het empirische onderzoek zijn op vijf scholen in Noord-Brabant in totaal 204 leerlingen geënquêteerd. Ook is op elke school een CKV-docent en ICT-coördinator geïnterviewd. Hoewel cultuureducatie en ICT twee totaal verschillende dingen lijken te zijn gaan ze erg goed samen. Dat is tegenwoordig ook nodig omdat ICT in het onderwijs erg belangrijk is, net als cultuureducatie. Met name sinds de invoering van de Tweede Fase in 1998-1999 zijn ICT en cultuureducatie (in de vorm van CKV) meer op de voorgrond getreden. Zelfstandig werken, leren toepassen en omgaan met informatie en effectief en actief leren zijn enkele punten waar sinds de invoering van de Tweede Fase de nadruk op ligt. ICT speelt hierbij een cruciale rol en moet daarom optimaal geïntegreerd worden in het onderwijs. Daarnaast is cultuureducatie belangrijk geworden mede doordat de overheid de cultuurparticipatie en het cultuurbereik wilde gaan stimuleren met behulp van cultuureducatie, er vanuit gaande dat dit kan leiden tot een bloeiend cultuurleven in Nederland. De vraag rest of cultuureducatie en ICT voldoende in elkaar zijn opgegaan om dit allemaal te kunnen bereiken. Met behulp van de antwoorden op de volgende drie deelvragen wordt in dit onderzoek een antwoord op de hoofdvraag worden geformuleerd: 1. Op welke manier(en) wordt cultuureducatie in het voortgezet onderwijs gegeven en wat zijn hierbij de doelstellingen van zowel de overheid als van het onderwijs zelf? 2. Sluit de manier waarop ICT in het voortgezet onderwijs wordt ingezet en gebruikt aan bij de plannen en het beleid van de overheid? 3. Hoe ervaren en gebruiken docenten en leerlingen ICT in cultuureducatie in het voortgezet onderwijs? De doelstellingen van het onderwijs en de overheid betreffende cultuureducatie en ICT (1e deelvraag) geven aan wat wenselijk is op deze twee gebieden. Wat de overheid wil bereiken hoeft niet voor elke school te gelden. Niet alle scholen hebben cultuureducatie en/of ICT hoog op het prioriteitenlijstje staan. De tweede en derde deelvraag gaan nader in op de praktijksituatie. Doelstellingen zijn over het algemeen altijd positief van aard, in de praktijk kan dit echter anders uitpakken. Met name de ervaringen en meningen van docenten, leerlingen en ICT-coördinatoren kunnen botsen omdat zij allen een andere invalshoek hebben. Aan het eind van het onderzoek wordt hier de rode draad uitgehaald zodat de conclusie kan worden getrokken. Deze conclusie is overwegend positief maar geeft toch aan dat de integratie van ICT in het voortgezet onderwijs, en meer specifiek in cultuureducatie, nog niet optimaal is.

, , , , ,
Haan, prof. dr. J. de
hdl.handle.net/2105/4737
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Seelen, Noortje. (2008, August 31). E-cultuur(educatie). Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4737