De komst en domesticatie van internet heeft veel stof doen opwaaien in de muziekindustrie. Het distributiekanaal voor muziek - decennia lang in handen van de grote platenmaatschappijen – is door een combinatie van technologische ontwikkelingen toegankelijk geworden voor vrijwel iedereen met een pc en internetverbinding. In theorie zijn daarmee intermediairs in de muziekindustrie overbodig geworden. In de praktijk zijn er juist veel nieuwe, aan muziek gerelateerde initiatieven bijgekomen. Dit onderzoek heeft niet alleen verschillende soorten online muziekdiensten onderscheiden, maar ook op basis van kenmerken van het business model een categorisering van deze diensten gemaakt. Omdat de veelzijdige online muziekmarkt zich niet zo gemakkelijk laat vangen in categorieën biedt een drietal case study’s een iets uitgebreider beeld van de diensten een daarmee de industrie. Het onderzoek is explorerend van aard en maakt het onderzoeksveld overzichtelijk en inzichtelijk voor onderzoekers in dit vakgebied of nieuwsgierige muziekliefhebbers.

, , , ,
Hitters, dr. E., Kamp, drs. M. van de
hdl.handle.net/2105/4751
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Linden, Rik van der. (2008, August 31). Musiconomy. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4751