Voor uitvoering van het onderhoud wordt binnen ProRail onderscheidt gemaakt in procesmatig en projectmatig onderhoud. Dit zijn twee aparte financieringsstromen en leidt tot een financiƫle onzekerheid voor het vervangen van technische installaties. De kans is momenteel namelijk erg groot dat deze installaties niet binnen de technische levensduur vervangen worden. Daarnaast is er een verhoogd risico op het falen van de operationele assets op treinstations bij overschrijding van de technische levensduur. Het doel van dit onderzoek is het ontwikkelen van aanbevelingen hoe ProRail haar technische installaties kan onderhouden om de onderhoudskosten middels servitization stabiel te houden. Het onderzoek wordt uitgevoerd om een antwoord te geven op de hoofdvraag: Hoe kan ProRail het onderhoud van technische installaties op treinstations middels servitization met haar leveranciers ontwerpen met als doel om stabiele uitgaven van technische installaties te realiseren.

Additional Metadata
Keywords Servitization, financieel, buyer, supplier, Assets, Stations
Thesis Advisor Finn Wynstra, Jan van den Ende
Persistent URL hdl.handle.net/2105/47590
Series Operational Excellence in Services and Supply Chains
Citation
Ewout Schiferli. (2019, April 10). Een verkennend onderzoek naar de mogelijkheden van Servitization op treinstations van ProRail: Hoe kunnen onderhoudskosten van technische installaties stabiel worden?. Operational Excellence in Services and Supply Chains. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/47590