In deze master thesis wordt onderzoek gedaan naar de verhouding tussen de uitgever en de hoofdredacteur in het Nederlandse betaalde dagbladlandschap. In elke dagbladorganisatie is sprake van een duale leiderschapsstructuur. De hoofdredacteur is verantwoordelijk voor de inhoud van het dagblad en de uitgever voor de overige zaken, zoals het financiële beleid, de oplage, de advertentieverkoop, de distributie en het drukproces. Beide personen zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het eindresultaat van het dagblad. De huidige ontwikkelingen in het dagbladlandschap - die een oplagedaling en een daling van de advertentie-inkomsten teweeg hebben gebracht door de groeiende concurrentie van andere media zoals internet en de gratis kranten - doen vermoeden dat de verhouding tussen beide personen verschoven is. Hier is nooit onderzoek naar gedaan. Aannemelijk is dat de uitgever en de hoofdredacteur óf door deze ontwikkelingen verder van elkaar af zijn komen te staan gezien hun tegengestelde belangen, óf gedwongen zijn meer samen te werken om de neerwaartse spiraal te kunnen doorbreken en dus naar elkaar toe zijn gegroeid. In dit onderzoek is aan de hand van literatuuronderzoek de totstandkoming van de huidige situatie verklaard, waarna door middel van praktijkonderzoek in de vorm van interviews de huidige situatie is vastgelegd. Deze interviews zijn gehouden met vijftien uitgevers en hoofdredacteuren van zowel regionale als landelijke Nederlandse betaalde dagbladen. Uit het literatuuronderzoek blijkt dat de verhouding tussen de uitgever en de hoofdredacteur een aantal keer is verschoven. Vanaf de jaren tachtig, de gouden jaren voor de krant, kan de verhouding getypeerd worden als afstandelijk. Van samenwerking was nauwelijks sprake. Uit het praktijkonderzoek blijkt dat dit eind jaren negentig langzaam begon te veranderen. De uitgever en de hoofdredacteur zijn meer samen gaan werken om het hoofd te kunnen bieden aan de dalende inkomsten. Dit komt tevens door de talrijke nieuwe initiatieven die de dagbladorganisaties hebben ontwikkeld of aan het ontwikkelen zijn op het gebied van media, zoals internet, tijdschriften en digitale televisie. Alle dagbladorganisaties zitten momenteel dan ook in een transitiefase, waarbij samenwerking tussen commercie en redactie noodzakelijk is. Daarnaast is gebleken dat de invloed van het concern of de investeerder zeer groot is. Geconcludeerd kan worden dat een verschuiving plaats heeft gevonden. Daar waar de strijd zich eerst afspeelde tussen de uitgever en de hoofdredacteur, speelt deze zich nu af tussen de titel en het concern of de investeerder.

, , , , ,
Oosterbaan Martinius, prof. dr. W., Berkers, drs. P.P.L.
hdl.handle.net/2105/4775
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Jansen, Eefje. (2008, August 31). Krantenkoppen. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4775