De keuze voor dit onderwerp was snel gemaakt, vanaf het begin wist ik namelijk al dat ik ‘iets’ met de oorlog in Irak wilde doen. Dat werd dus al snel mijn aanleiding. Vervolgens begon ik me af te vragen wat ik het interessantste medium vond. Ik koos voor film. Het belangrijkste was om deze twee factoren zo te combineren zodat het interessant zou worden voor onderzoek. Mijn hoofdvragen zijn: Zijn er in Nederland meer of minder films uitgekomen sinds het begin van de oorlog in Irak met oorlog als thema in de Hollywoodfilm en de art housefilm ten opzichte van de periode daarvoor? Is er een inhoudelijk verschil tussen de Hollywood oorlogsfilms en de art house oorlogsfilms wanneer we kijken naar de periode voor en de periode na het begin van de oorlog in Irak? Hoofdstuk 2 gaat vooral over de ontwikkeling van de filmsector. In dit hoofdstuk bespreek ik de Hollywoodfilm en de art housefilm. Ik geef definities van de begrippen. Tevens bespreek ik de geschiedenis van de verschillende soorten film. In het laatste deel bespreek ik de achtergrond van mijn onderwerp. Hierin beschrijf ik de maatschappelijke en de politieke context in de periode 1997-2007. In hoofdstuk 3 bespreek ik verschillende theorieën over de relatie tussen film en de maatschappij. In het eerste deel bespreek ik hoe verschillende onderzoekers deze relatie zien, hoe zij deze onderzocht hebben, en waarom zij vinden dat deze relatie interessant is om te onderzoeken. In het tweede deel geef ik een definitie van oorlogsfilms. In het derde deel bespreek ik hoe verschillende onderzoekers de inhoud van verschillende films hebben onderzocht en in hoeverre deze bevindingen gebruikt kunnen worden. In dit onderzoek worden alle in Nederland uitgekomen oorlogsfilms kwantitatief verwerkt om er zo achter te komen of het aantal oorlogsfilms na het begin van de oorlog in Irak meer is geworden is in vergelijking met de periode daarvoor. De interne analyse bevat een onderzoek naar de verschillende punten die zijn verkregen op grond van de theorie in hoofdstuk 3. De interne analyse bestaat uit de geselecteerde films die op de verschillende punten geanalyseerd zullen worden aan de hand van de theorie. Dit wordt gedaan aan de hand van onderzoeksgebieden die onderverdeeld kunnen worden in negatieve en positieve kenmerken. Ik voorspel hierbij dat de art housefilm meer negatieve kenmerken heeft dan de Hollywoodfilm. De vier onderzoeksgebieden zijn: Thema oorlog, Handeling hoofdpersonages m.b.t. de oorlog, Expliciete voorstelling van de oorlog en Afloop van de oorlog in de film. Uit de externe analyse bleek dat er meer oorlogsfilms in Nederland uitgekomen zijn sinds het begin van de oorlog in Irak. Tevens is er een verschil in de aantallen in de twee periodes (voor en na het begin van de oorlog in 2003) indien er een uitsplitsing wordt gemaakt tussen films die in de commerciële bioscoop zijn uitgekomen (de Hollywoodfilms) en de films die in de filmtheaters zijn uitgekomen (de art housefilms). Het aantal art housefilms stijgt explosief in de periode na het begin van de oorlog in Irak. Wanneer er gekeken wordt naar het totale aantal positieve en negatieve kenmerken is er te zien dat er niet altijd een duidelijk verschil zit tussen de periode na het begin van de oorlog in Irak en de periode daarvoor. Wel is er duidelijk te zien dat de Hollywoodfilm veel meer positieve kenmerken heeft dan de art housefilm. Dit geldt voor alle onderzoeksgebieden. Om een vollediger beeld te krijgen zou er eigenlijk nog een aantal jaren gewacht moeten worden met verder onderzoek. Het begin van de oorlog in Irak is immers maar een aantal jaren geleden. Vooral 2005, 2006 en 2007 waren opvallende jaren wat betreft de uitkomsten van dit onderzoek.

Verdaasdonk – Huwel, Dr. M.D., Kamp,drs. M. van de
hdl.handle.net/2105/4789
Sociologie van Kunst en Cultuur , Master Arts, Culture & Society
Erasmus School of History, Culture and Communication

Stoter, B. (2009, March 18). Oorlog in Hollywood… En het filmhuis vecht terug.. Master Arts, Culture & Society. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4789