Sinds het web 2.0 tijdperk is aangebroken en de consument langzaam gewend raakt om op populaire sites als YouTube of Hyves behalve de vertrouwde consumerende rollen ook communicerende, faciliterende, delende en creërende rollen in te nemen, hebben ook televisieomroepen hun websites aangepast. De vraag die hier daarom centraal staat is hoe consumenten zelf betekenis geven aan deze websites en wat hun houding is ten opzichte van de nieuwe gebruikersrollen die zij er kunnen innemen. Na uitvoeren van een uitgebreide webanalyse van de websites van RTL5 en BNN, is gebleken dat de twee omroepen op totaal verschillende wijze inspelen op de nieuwe toepassingen die web 2.0 hen heeft geboden. Bij BNN zijn alle nieuw ontstane rollen in te nemen, terwijl RTL5 nog zeer beperkt is in het aanbieden van actieve webdiensten. Uit interviews met een 8-tal jongvolwassenen is gebleken dat deze televisiefans weinig tot niks hebben met de toepassingen die hen worden geboden op de sites van hun favoriete zenders. Televisie en internet blijven in hun ogen twee verschillende dingen, die elkaar wat hun betreft alleen op informatief gebied moeten aanvullen. Domesticatie van web 2.0 blijft dus uit. Aan de andere kant blijkt echter dat domesticatie van web 2.0 op andere websites wel optreedt. Maar gerelateerd aan televisie, wat als ontspannend wordt beschouwd, zijn actieve websites geen succes. Web 2.0 geeft een actieve draai aan de programma’s die consumenten ‘s avonds vanaf de bank kijken. BNN is wat hen betreft daarom ook veel te overdreven gericht op de actieve consument. De couch-potato die al vanaf begin jaren 50 bestaat, bestaat nog steeds en zal hoogstwaarschijnlijk nooit verdwijnen. Ook niet door de komst van web 2.0. Internet en televisie zijn (nog steeds) twee totaal verschillende media en convergentie mag wat de televisiekijker betreft voorlopig nog best even wachten.

, , , , , , , , , ,
Verboord, dr. M.N.M.
hdl.handle.net/2105/4802
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

POLL, Eugenie van de. (2008, August 31). Televisiekijker 2.0: van couch-potato tot prosumer?. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4802