Een voetbalstadion is van groot belang voor een voetbalclub; het vormt immers een van de grootste inkomstenbronnen, maar vergt tegelijkertijd een grote investering. In dit onderzoek heb ik de invloed van een nieuw satdion op de prestaties van een voetbalclub onderzocht. Op basis van data uit het Engelse voetbal heb ik gevonden dat een nieuw stadion een positief effect van 21% heeft op het gemiddeld aantal supporters. Deze stijging in toeschouwers lijkt ertoe te leiden dat de financiële prestaties verbeteren. Zo heb ik een positief effect van 23% van een nieuw stadion op de opbrengsten een nieuw stadion gevonden. Het lijkt erop dat deze opbrengsten worden geïnvesteerd in de spelersselectie, aangezien de salarissen bij clubs met een nieuw stadion 25% hoger zijn dan de salarissen bij clubs zonder een nieuw stadion. Al deze positieve effecten lijken tot slot tot een verbetering in de sportieve prestaties van ongeveer 8% te leiden. Op basis van deze bevindingen kan ik concluderen dat een nieuw stadion over het algemeen een positief effect heeft op een voetbalclub. Het is echter belangrijk op te merken dat een nieuw stadion niet per definitie de gewenste effecten heeft en onzekerheid een grote rol spelt.

T.L.P.R. Peeters
hdl.handle.net/2105/48059
Business Economics
Erasmus School of Economics

Ramon Scheurwater. (2019, May 22). EEN NIEUW VOETBALSTADION: POT MET GOUD OF BODEMLOZE PUT?. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/48059