Uit wetenschappelijk onderzoek komt naar voren dat de media in belangrijke mate bijdragen aan de beeldvorming van mensen met een handicap. Door beelden die in de media worden geschetst, vormt het publiek een beeld van deze groep. Vanaf eind jaren tachtig, begin jaren negentig van de vorige eeuw zou de representatie van personen met een handicap in de media veranderd zijn. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat beelden gevarieerder en positiever worden. Deze ontwikkeling hangt samen met de invoering van de wet ‘Americans with Disabilities Act’ in 1990. In deze wet werd discriminatie op grond van handicap verboden in de Verenigde Staten. Dit roept de vraag op of een dergelijke ontwikkeling ook in Nederlandse media zichtbaar is. In deze thesis is onderzocht hoe en hoe vaak mensen met een handicap worden afgebeeld in verschillende jaargangen van de vrouwentijdschriften Margriet, Viva en Yes. Daarvoor zijn vier complete jaargangen onderzocht. Dit zijn de jaren 1978, 1987, 1996 en 2005. Door middel van een kwantitatieve en kwalitatieve inhoudsanalyse zijn verschillende aspecten onderzocht. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat het aantal artikelen waarin over personen met een handicap wordt gesproken met de jaren toeneemt. Er komen steeds vaker mensen met een handicap zelf aan het woord in de artikelen. Het taalgebruik in de artikelen wordt steeds vaker correct. De focus van de artikelen blijft echter vaak traditioneel.

Dijk, Mw. dr. N. van, Ebgelbert, MA, mw. J.M.
hdl.handle.net/2105/4809
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Siepman, Maaike. (2008, April 15). Gezocht: zielenpoot en/of held. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4809