De muzieksector wordt als één van de peilers van het economische cluster van de stad Rotterdam beschouwd. De laatste jaren heeft de popsector in Rotterdam haar elan verloren. Er is genoeg muziektalent in Rotterdam en met de nieuwe opleidingen moet er gekeken worden naar de mogelijkheden binnen de sector. Rotterdam heeft jonge en multiculturele bewoners, waarbij participatie een centraal begrip is geworden. Festivals zijn niet alleen gunstig door de economische spin-off die zij genereren, ook kunnen zij participatiebevorderend werken. In dit onderzoek wordt specifiek gekeken naar de ontwikkeling en participatie van Rotterdams muziektalent binnen het huidige aanbod aan speelplekken in Rotterdam. De speelplekken fungeren mogelijk in een keten van laagdrempelige podia, talentenjacht, podia en festivals. Er is door middel van interviews met betrokkenen uit de muzieksector en enquêtes onder Rotterdams muziektalent inzicht gekregen in hoe het aanbod aan speelplekken eruit ziet, wat er nog mist en wat de participatie en ontwikkeling van muziektalent zou kunnen bevorderen. Daarnaast is een sectoranalyse van de Raad voor Kunst en Cultuur gebruikt om te inventariseren wat de laatste ontwikkelingen zijn geweest in de muzieksector. In Rotterdam moeten meer kleine, laagdrempelige podia komen, ookwel broedplaatsen genoemd. Hier kan muziektalent, ongeacht welk genre, optreden en zo ervaring opdoen en een achterban creëren. Daarnaast ontbreekt een middelgroot tot groot podium in Rotterdam. Muziektalent kan zichzelf niet genoeg ontwikkelen en trekt weg uit de stad. Eveneens is een dergelijk podium van belang om het popklimaat in de stad te stimuleren. Talentenjachten kunnen een opstap zijn voor de muziekcarrière. Een combinatie van hoog eindigen met eigen initiatief tonen, blijkt een succesfactor te zijn om verder te komen in de muzieksector. Naast het aanbod van speelplekken die in een keten functioneren, speelt Internet een steeds belangrijkere rol. Op community websites of eigen websites worden muziekfilmpjes geplaatst en een achterban gecreëerd. Internet fungeert naast alle speelplekken in de keten. De gatekeepers vormen ook een spil in het aanbod van speelplekken. Zij zorgen er als intermediair voor dat talent kan doorstromen. De grenzen van muziekgenres vervagen en muziekscenes zijn niet meer plaatsgebonden. Er is sprake van een vermenging van diverse genres, de zogenoemde cross-overs. Uit de enquêtes komt naar voren dat de muziektalenten het lastig vinden om hun genre te definiëren.

Jansse, mw.prof.dr. S., Hitters, dr. E.
hdl.handle.net/2105/4813
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Middelbeek, M.L.F., & Groot, C.M.F.W. de. (2007, July 20). Rotterdam has got that talent. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4813