De aanleiding voor dit onderzoek was dat in Sex and the City een ‘nieuwe vrouw’ lijkt te zijn opgestaan, maar dat in de wetenschappelijke literatuur onenigheid bestaat over de vraag of deze vrouw feministisch, postfeministisch of antifeministisch is en dit niet eerder systematisch onderzocht is. In deze thesis wordt systematisch onderzocht in hoeverre de televisieserie Sex and the City feministisch dan wel postfeministisch genoemd kan worden. Hiervoor zijn uit de wetenschappelijke literatuur indicatoren voor feminisme en postfeminisme afgeleid en er werd onderzocht in hoeverre deze indicatoren naar voren komen in Sex and the City. De bijbehorende vraagstelling luidde: welke feministische dan wel postfeministische elementen komen in Sex and the City naar voren wat betreft de kenmerken van de personages, de kenmerken van de gedramatiseerde problemen en de kenmerken van de gedramatiseerde waarden? Naast de hoofdvraag waren er twee deelvragen. De eerste deelvraag was of kenmerken van vrouwelijke personages verschillen ten op zichten van eerdere studies naar kenmerken van de wereld op televisie wat betreft hoofdpersonages, leeftijd en burgerlijke staat. De tweede deelvraag was of deze kenmerken in Sex and the City zelf zijn veranderd over de jaren. Om een antwoord te vinden op deze vragen werd middels een kwalitatieve inhoudsanalyse gekeken welke indicatoren voor feminisme dan wel postfeminisme in een steekproef van vijf afleveringen van Sex and the City naar voren kwamen. Hiervoor werd gebruik gemaakt van het wow-analyseschema en daarnaast nog enkele aanvullingen om de hoofdvraag en deelvragen te kunnen beantwoorden. Er werd gevonden dat in elke aflevering van Sex and the City zowel postfeministische als feministische kenmerken naar voren komen, maar dat de serie meer postfeministische dan feministische kenmerken betrekt in de verhalen. De volgende postfeministische elementen kwamen naar voren: vrouwen maken gebruik van het feit dat zij een lustobject kunnen zijn voor mannen, vrouwen zijn economisch onafhankelijk, vrouwen bevredigen hun seksuele behoeften en het bevredigen van de eigen behoeften en zelfontwikkeling staan voorop. Feministische elementen die naar voren kwamen, waren dat vrouwen in de eerste drie afleveringen single zijn en niet gebonden aan huwelijk of gezin, dat vriendschap tussen vrouwen getoond wordt en dat de problemen van de personages onderliggende maatschappelijke thema’s representeren die verwijzen naar zaken waar het feminisme voor vecht. Daarnaast werd gevonden dat de serie een hoger percentage vrouwelijke personages en vrouwelijke hoofdpersonages toont dan in eerdere studies werd gevonden. Ook werd gevonden dat vrouwelijke personages in Sex and the City minder vaak getrouw zijn en vaker werken. De enige overeenkomst met eerder onderzoek is dat ook in Sex and the City de nadruk wordt gelegd op de jeugdigheid van vrouwen. De nieuwe vrouw in Sex and the City representeert dus zowel postfeministische als feministische waarden en geeft een ander beeld van vrouwen dan in eerdere studies werd gevonden. Al moet wel de kanttekening gemaakt worden dat in de laatste aflevering minder progressieve ideeën naar voren kwamen en meer traditionele ideeën, want de vier vrouwelijke hoofdpersonages eindigen allemaal in een serieuze relatie en twee zijn er zelfs getrouwd.

Weijers, Addy
hdl.handle.net/2105/4817
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Brakel, Caroline. (2007, August 31). De nieuwe vrouw in Sex and the City. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/4817