Dit onderzoek focust zich op de capaciteitsproblemen in de Nederlandse luchtvaart. Het aantal vliegbewegingen groeit sinds de kredietcrisis explosief en het plafond van het aantal vliegbewegingen (500.000) op Schiphol is in 2018 bereikt. Als oplossing droeg de politiek de ombouw van kleine luchthaven Lelystad Airport naar commerciële luchthaven aan. Dit leidde echter tot de nodige maatschappelijke discussie. In dit onderzoek wordt een analyse uitgevoerd of Lelystad Airport inderdaad de juiste oplossing is, of dat Schiphol het beste zelf kan uitbreiden. Andere meegenomen scenario’s zijn uitbreidingen van regionale luchthavens Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. Het beste alternatief wordt gekozen door middel van een kosten-baten analyse, waarin maatschappelijke kosten door vervuiling en geluidsoverlast worden meegenomen. De maatschappelijke kosten bleken voor Eindhoven Airport het laagst. Het economisch beste scenario is echter dat Schiphol Airport zelf deze vluchten faciliteert.

F.R. de Haan
hdl.handle.net/2105/48614
Business Economics
Erasmus School of Economics

R. Fokker. (2019, July 21). Capaciteitsprobleem Schiphol Airport: is Lelystad Airport de oplossing?. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/48614