Een van de meest gebruikte manieren om een CEO extrinsiek te motiveren om een bedrijf beter te laten presteren is het verschaffen van een economische prikkel in de vorm van compensatie. Deze scriptie is een analyse van de relatie tussen bedrijfsprestatie en CEO compensatie met focus op het effect van de financiële crisis van 2008 op deze relatie. Deze scriptie analyseert 27 bedrijven die opgenomen zijn in de Dow Jones Industrial Average index. De periode die is geanalyseerd loopt vanaf 2006 tot en met 2009. Om de relatie tussen CEO compensatie en bedrijfsprestatie te onderzoeken is er gekeken naar drie variabelen die de compensatie meten: totale compensatie, compensatie in de vorm van aandelenopties en compensatie in de vorm van aandelen. Ook is er gekeken naar drie variabelen die bedrijfsprestatie meten: jaarlijks rendement behaald op aandelen, jaarlijks rendement behaald op activa en het netto inkomen. Uit het onderzoek volgt dat een significant positieve relatie tussen CEO compensatie vóór de crisis van 2008 naar aanleiding van de crisis verandert in ofwel een significant negatieve relatie ofwel afzwakt tot een minder sterke significante positieve relatie.

Bliek, R. de
hdl.handle.net/2105/49292
Business Economics
Erasmus School of Economics

Bolink, D.B. (2019, June 28). CEO compensatie: een win-winsituatie? Een onderzoek naar de relatie tussen CEO compensatie en bedrijfsprestatie vóór en na de crisis van 2008.. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/49292