In deze scriptie is het effect van vliegtuigcrashes veroorzaakt door technische fouten op aandelenprijzen onderzocht. Door middel van een event studie zijn deze effecten achterhaald voor vliegtuigbouwers en -maatschappijen en hun directe concurrenten. Gemiddeld ondervinden vliegtuigbouwers een negatief effect van 0,91 procent op de dag van de crash, significant op het één procent niveau. In de daaropvolgende dagen blijft het effect significant negatief. Vliegtuigmaatschappijen ondervinden op de dag van de crash een negatief effect van 4,00 procent, significant op het vijf procent niveau. Vanaf de vierde dag na de crash is het gemeten effect nog steeds negatief maar niet meer significant. Concurrenten van zowel de vliegtuigbouwers als de vliegtuigmaatschappijen ondervinden geen significant effect na een crash die is veroorzaakt door een technische fout. De reactie van de aandelenprijzen van vliegtuigbouwers en -maatschappijen is in dit onderzoek inefficiënt gebleken en niet in lijn met de Efficiente-Markthypothese.

Cox, R.H.G.M.
hdl.handle.net/2105/49469
Business Economics
Erasmus School of Economics

Tetteroo, C.J.M. (2019, August 16). Van crash in de lucht naar crash op de beurs: Een event studie naar het effect van door technische fouten veroorzaakte vliegtuigcrashes op de aandelenmarkt. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/49469