In deze scriptie wordt onderzocht in hoeverre voetbalresultaten invloed hebben op de koers van beursgenoteerde voetbalclubs. Dit wordt onderzocht met behulp van een event study, waarbij de normale rendementen worden berekend aan de hand van het marktmodel. Hierbij zijn er statistieken van 16 clubs meegenomen die in de top 100 van de UEFA-coëfficiëntenlijst stonden. Er wordt geconcludeerd dat voetbaluitslagen de koers van voetbalclubs significant negatief veranderen. Dit komt waarschijnlijk door verliesaversie. Daarnaast vertellen de significante resultaten dat een nederlaag de grootste invloed op de koers heeft, gevolgd door een gelijkspel. Verder blijkt dat een thuisnederlaag een sterker negatief effect heeft dan het positieve effect van een gewonnen uitwedstrijd. Dit kan komen, doordat investeerders gevoeliger zijn voor verliezen dan voor winsten. Verder blijkt dat er een insignificant positief effect van 0,118 procent op de koers is na een overwinning in de groepsfase, een significant negatief effect van 1,528 procent bij een nederlaag en een insignificant negatief effect van 0,274 bij een gelijkspel. Voor de eindrondes is dit een insignificant positief effect van 0,713 op de koers na een overwinning, een significant negatief effect van 1,661 na een nederlaag en een insignificant negatief effect van 1,222 na een gelijkspel. Echter is er geen bewijs dat er verschil is in koersverandering is tussen wedstrijden in de groepsfase en wedstrijden in de eindrondes.

Quaedvlieg, R.
hdl.handle.net/2105/49834
Business Economics
Erasmus School of Economics

Zwang, M.F. (2019, July 18). Het effect van voetbalresultaten op de koers van voetbalclubs. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/49834