In dit onderzoek wordt de relatie tussen asymmetrische informatie en prijskorting bij converteerbare obligatie uitgiftes onderzocht. Twee belangrijke asymmetrische informatie theorieën in de wetenschappelijke literatuur zijn de bookbuilding theorie en de signaal theorie. Er is empirisch bewijs dat deze twee theorieën prijskorting bij aandelen- en obligatie uitgiftes kunnen verklaren. Door middel van een regressieanalyse wordt in zowel een univariate analyse als in een multivariate analyse, het effect van de maatstaven van deze twee theorieën op prijskorting bij converteerbare obligatie uitgiftes onderzocht. De belangrijkste bevinding van dit onderzoek is dat asymmetrische informatie niet de prijskorting kan verklaren die optreedt bij converteerbare obligatie uitgiftes. In de multivariate analyse, waarin er onder andere gecontroleerd wordt voor de invloed van de theorie van onzekerheid op prijskorting, hebben de maatstaven van de bookbuilding theorie en de signaal theorie geen significante invloed op prijskorting bij converteerbare obligatie uitgiftes.

Yang, A.
hdl.handle.net/2105/49868
Business Economics
Erasmus School of Economics

Kliffen, D.A. (2019, July 8). De relatie tussen asymmetrische informatie en prijskorting bij converteerbare obligatie uitgiftes. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/49868