Om te concurreren in een biedingsproces voor de concessie voor een bepaald gebied, moeten spoorwegmaatschappijen een plan maken op strategisch niveau voor het aantal aan te schaf- fen treinstellen. In deze scriptie wordt het train unit assignment problem (TUAP) opgelost aan de hand van het Peak Period Heuristiek gepresenteerd in het onderzoek van Cacchiani et al. (2019). Naast de originele implementatie van het paper, is er een extra versie van het heuristiek bekeken waarbij de mogelijke treinstellen worden gesorteerd op basis van kosten (Versie Kosten) in plaats van capaciteit. Aan de hand van vier instanties van verschillende grootte, kan uit de resultaten van deze scriptie worden geconcludeerd dat het heuristiek met Versie Kosten (gemiddelde gap van 16.98%) beter presteert dan het origineel (gemiddelde gap van 24.74%). Naast de replicatie van de methodes uit Cacchiani et al. (2019), is een extensie bestudeerd op het TUAP. In deze scriptie is treinuitval meegenomen in het heuristiek, waarbij inzicht wordt gegeven in de trade-off tussen de kosten voor het aantal treinstellen en het service level. Aan de hand van verschillende versies van ’safety stock’, is een treinstel uitgevallen en een nieuwe toewijzing van de treinstellen aan de trips bepaald. Dit is per safety stock drie keer herhaald waarbij per keer een ander type treinstel uitvalt. Van deze waardes is een gewogen gemiddelde genomen op basis van de initiële verdeling van treinstellen per type. Daarnaast is een worst-case scenario analyse uitgevoerd om te onder- zoeken of een type treinstel significant minder goed presteert op basis van zitplaatstekort. Dit zitplaatstekort bestaat uit de te weinig ingeplande passagiersstoelen voor een trip. Uit de resul- taten van deze scriptie kan worden geconcludeerd dat de trade-off tussen treinkosten en service level voorkomt bij het uitvallen van treinen. Aan de hand van een plot tussen de treinkosten en zitplaatstekort, kunnen managers van spoorwegmaatschappijen beslissen welke hoeveelheid safety stock zij prefereren aan de hand van hun optimale trade-off. In deze scriptie is geen eenduidig treinstel gevonden dat het vaakst het worst-case zitplaatstekort bevat.

Lieshout, R.N. van
hdl.handle.net/2105/50329
Econometrie
Erasmus School of Economics

Hamers, F.J. (2019, July 11). Een Effectief Peak Period Heuristiek voor Railway Rolling Stock Planning. Econometrie. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/50329