In dit onderzoek is er een link gelegd tussen de big five persoonlijkheidskenmerken openheid (openess), ordelijkheid (conscientiousness), extraversie (extraversion), vriendelijkheid (agreeableness) en emotionele stabiliteit (neuroticism) (OCEAN) en ondernemerschap in een onderneming. Dit ondernemerschap staat in de literatuur bekend als intrapreneurship. Te vertalen als individuen die goede ideeën hebben en deze ook weten uit te voeren “the dreamers who do”. Voor zowel ondernemingen als ondernemers is het belangrijk om te weten welke persoonlijkheidskenmerken in personen het meeste bijdragen aan ondernemerschap. Voor bedrijven is het interessant om te weten onder andere voor aannamebeleid, ontwikkelingen van personen en het inrichten van de organisatie. In eerder onderzoek is er vooral geconcentreerd op de ondernemer in plaats van werknemers en is er vrij weinig bekend over welke persoonlijkheidskenmerken doorslaggevend zijn. Om de belangrijkste begrippen van ondernemerschap te meten, zijn deze geoperationaliseerd tot meetbare kenmerken. Intern ondernemerschap (intrapreneurship) is gemeten aan de hand van de (Likert) schalen op individueel niveau van Hill (2003). Hierin staat de werknemer centraal en zijn er 10 open vragen gescoord. De vraag begint altijd met “over mijzelf als werknemer…” (About myself as an employee…). De vijf belangrijkste zjin: - Intrapreneurial kwaliteiten van werknemers - De houding van werknemers ten opzichte van verandering, risico's en mislukking - Bereidheid van medewerkers om nieuwe kansen te grijpen - Niveau van innovatieve en creatieve medewerkers - Hoe medewerkers omgaan met onzekerheid Persoonlijkheidsdimensies: De vijf persoonlijkheidsdimensies zijn vertaald naar acht bijvoeglijke naamwoorden per persoonlijkheidsdimensie die de respondent scoort zich op een (Likert) schaal van 5: - (1) Openheid (openness) - (2) Ordelijkheid (conscientiousness) - (3) Extraversie (extraversion) - (4) Vriendelijkheid (Agreeableness) - (5) Emotionele instabiliteit (neuroticism)

, ,
Rene Olie, Raymond van Wijk
hdl.handle.net/2105/50551
Strategisch Management & Strategische Vernieuwing
RSM: Parttime Master Bedrijfskunde

Joris Havermans. (2019, September 30). PERSOONLIJKHEIDSKENMERKEN & ONDERNEMERSCHAP. Strategisch Management & Strategische Vernieuwing. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/50551