Acquisities zijn populair bij ondernemingen die groeistrategieën nastreven. Middels acquisities zijn ondernemingen in staat om relatief snel te groeien en over nieuw (intellectueel) kapitaal te beschikken. Echter, acquisities staan erom bekend dat zij complex en risicovol zijn, waarbij groei van aandeelhouderswaarde vaak beperkt blijft. Dit fenomeen heeft academici de afgelopen decennia in haar greep gehouden, maar voorgaand onderzoek heeft nog niet tot een volledig raamwerk van factoren geleid waarmee acquisitieprestaties kunnen worden voorspeld. Gebaseerd op de theorie van adaptief lerend vermogen, geeft deze studie inzicht hoe de achtergrond van de CEO de acquisitieprestaties van ondernemingen beïnvloedt. Dit is onderzocht door te beoordelen hoe de persoonlijke karakteristieken van de CEO het effect van CEO acquisitie ervaring op acquisitieprestaties beïnvloedt. Vanuit de theoretische achtergrond zijn zes hypotheses van persoonlijke karakteristieken van de CEO gevormd. Deze hypotheses zijn getest op de cumulatieve abnormale rendementen (CAR) van acquisities. Voor dit onderzoek is een dataset samengesteld van 289 acquisities die in 2016 en 2017 door de grootste 500 Amerikaanse ondernemingen zijn uitgevoerd. Resultaten tonen aan dat de karakteristieken van de CEO van invloed zijn op acquisitieprestaties van ondernemingen. Eerder onderzoek had al aangetoond dat de achtergrond van de CEO van invloed is op de winstgevendheid van ondernemingen, dit onderzoek geeft nieuw inzicht door dit verband ook op acquisities aan te tonen. Ondanks dat in de academische literatuur een positief verband tussen CEO acquisitie ervaring en acquisitieprestaties is vastgesteld, laat dit onderzoek zien dat CEO acquisitie ervaring ook een negatief effect op acquisitieprestaties kan hebben. De leeftijd en de lengte van het dienstverband zijn twee variabelen die het effect van CEO acquisitie ervaring op acquisitieprestatie positief beïnvloeden. Het effect van CEO acquisitie ervaring op acquisitieprestaties wordt negatief beïnvloed wanneer de CEO een man is. Dit onderzoek levert met de resultaten een bijdrage aan de academische literatuur om acquisitieprestaties beter te begrijpen en acquisitiesucces te stimuleren. Acquisities zijn complexe en risicovolle investeringen waarbij de invloed van succesfactoren per context kunnen verschillen. Dit betekent dat professionele partijen acquisities vooraf zeer zorgvuldig moeten afwegen. De resultaten van dit onderzoek zijn beperkt te generaliseren naar andere acquisities en daarom moet rekening worden gehouden met beperkingen van dit onderzoek.

, ,
Raymond van Wijk, Rene Olie
hdl.handle.net/2105/50554
Strategisch Management & Strategische Vernieuwing
RSM: Parttime Master Bedrijfskunde

Jules van Esch. (2019, June 30). Maakt de CEO het verschil? De impact van CEO karakteristieken op acquisitieprestaties. Strategisch Management & Strategische Vernieuwing. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/50554