De maatschappelijke veranderingen zoals vergrijzing van de bevolking, snelle innovaties, technologische ontwikkelingen en toenemende concurrentie vragen strategische beslissingen van organisaties. Door het ontbreken van resources en kennis kunnen individuele organisaties niet anticiperen op de maatschappelijke veranderingen, waardoor de sense-of-urgency om samen te werken met andere non-profitorganisaties wordt ervaren. Samenwerken is een complex en dynamisch proces waarbij de realisatie van succes niet vanzelfsprekend is. Voor de non-profitsector heeft een onsuccesvolle alliantie maatschappelijke consequenties. Het doel van dit onderzoek is om aan de hand van de relational view theorie inzicht te verkrijgen waarop non-profitorganisaties het alliantiesucces ervaren en beoordelen. Op basis hiervan is de onderzoeksvraag als volgt gedefinieerd: ‘Hoe kunnen relationele factoren het succes van allianties tussen non-profit organisaties verklaren?’ Door het uitvoeren van een multi-caseonderzoek bij negen bestaande allianties in de zorgsector is antwoord verkregen op de onderzoeksvraag. De negen casussen worden gevormd door een afspiegeling van de stakeholders binnen de zorgsector, namelijk door zorgverzekeraars, zorginstellingen en zorgverleners uit de diverse zorgdomeinen en/of een combinatie hiervan. Binnen deze allianties zijn bestuurders, directieleden en managers van verschillende organisaties geïnterviewd. Het onderzoek toont aan dat door de essentiële relationele factoren op de juiste wijze in te zetten het bouwen en onderhouden van vertrouwen wordt gerealiseerd. Met als resultaat een succesvolle alliantie tussen organisaties binnen de zorgsector. Vanuit een dynamisch perspectief dienen, gedurende de alliantielevenscyclus, analyses uitgevoerd te worden waardoor de inzet en vorm van de relationele factoren hierop aangepast kunnen worden. Succesvolle allianties binnen de zorgsector voorkomen een vertrouwensbreuk met de diverse stakeholders en behoed hen voor reputatieschade. Binnen de zorg zijn de allianties minder gericht op de realisatie van concurrentieel voordeel. Zij werken voornamelijk samen om de maatschappelijke missie te realiseren. Uit de resultaten blijkt dat symmetrische organisatiestructuren binnen de alliantie belangrijk zijn voor het continue en op gelijkwaardig niveau bevorderen van de informatiestroom en kennisoverdracht tussen de organisaties. Dit zijn immers de belangrijkste resources binnen de non-profitorganisaties. Een netwerkorganisatie is essentieel voor de realisatie van een succesvolle alliantie. Zij bevorderen de interacties tussen de organisaties waardoor de onderlinge relaties worden verstevigd. Sociaal kapitaal is hierom een belangrijke relationele factor om allianties tussen de non-profit organisaties te laten slagen.

, ,
Raymonde van Wijk, Lonneke Roza
hdl.handle.net/2105/50559
Strategisch Management & Strategische Vernieuwing
RSM: Parttime Master Bedrijfskunde

Linda ten boden. (2019, June 30). MANAGEN VAN SUCCESVOLLE NON-PROFIT ALLANTIES. Strategisch Management & Strategische Vernieuwing. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/50559