Hoe kunnen Nederlandse streekziekenhuizen door business model innovatie hun competitive advantage ten opzichte van grote ziekenhuizen vergroten? In een veranderende zorgmarkt wordt het voor streekziekenhuizen steeds moeilijker om competitief te blijven vanwege de toenemende zorgkosten. Investeringen in nieuwe gangbare technologie, een krappe arbeidsmarkt, een overheid die stuurt op transitie van zorg met gebruik van e-health en een verschuiving van behandelen naar preventie maakt dat streekziekenhuizen moeten nadenken over nieuwe business modellen. In dit onderzoek wordt aan de hand van de hefbomen van business model innovatie (Volberda, Van Den Bosch, & Heij, 2013) gekeken hoe streekziekenhuizen hun competitive advantage ten aanzien van grotere ziekenhuizen kunnen vergroten. Op basis van bestaande literatuur worden technologische trends en ontwikkelingen geïnventariseerd en toegelicht om vervolgens als hefboom in kaart te brengen. Dit beeld is nodig om aan de hand hiervan hun business model te kunnen vernieuwen. Om de probleemstelling te beantwoorden zijn er proposities opgesteld met het oog op de hefbomen van business model innovatie. Door middel van een kwalitatieve onderzoeksmethode is er bij het geselecteerde case streekziekenhuis onderzoek gedaan aan de hand van semigestructureerde interviews en secundaire bronnen. Ondanks dat de onderzoeksresultaten niet generaliseerbaar zijn, wordt inzicht verschaft welke ontwikkelingen, uitdagingen en problematiek er heerst in het zorglandschap en in het bijzonder bij streekziekenhuizen. Geconcludeerd kan worden dat streekziekenhuizen dienen te anticiperen op wijzigingen op het vlak van technologie, privacy wetgeving, financieringsmodel en transitie van zorg. Hierdoor hebben streekziekenhuizen geen andere keuze dan de aankomende wijzigingen mee te nemen in hun strategie. Ze moeten aanvangen met het vernieuwen van hun business model waarbij ze een zo goed mogelijke balans moeten vinden tussen exploitatie en exploratie. De innovatie van hun business model moet leiden tot het denken in netwerken, een samenwerking als één keten met regiobesturen.

, , , ,
Frans van den Bosch, Lucas Meijs
hdl.handle.net/2105/50586
Strategisch Management & Strategische Vernieuwing
RSM: Parttime Master Bedrijfskunde

Steve Vanderauwera. (2019, June 30). Hoe kunnen Nederlandse streekziekenhuizen door business model innovatie hun competitive advantage ten opzichte van grote ziekenhuizen vergroten?. Strategisch Management & Strategische Vernieuwing. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/50586