De zorg wordt steeds complexer. Je klopt als patiënt niet meer bij één instelling aan voor al je problemen, het is een heel traject van organisaties geworden. Zeker ook als patiënt met dementie is dit een ingewikkeld en langdurig traject, waarbij je als patiënt steeds meer regie verliest. De komende jaren zal het aantal patiënten met dementie in Nederland alleen maar toenemen. Het is daarom belangrijk om nu al na te denken over hoe dat complexe zorgpad ingericht moet worden. Ketensamenwerking in de dementiezorg is niet nieuw, maar het kan altijd beter. Het optimaliseren van de ketensamenwerking is het doel van dit onderzoek. Er is het afgelopen half jaar onderzoek gedaan naar welke variabelen van invloed zijn op het succes van de ketensamenwerking binnen de dementiezorg. Een succesvolle ketensamenwerking is als volgt gedefinieerd: “In een succesvolle ketensamenwerking bundelen de verschillende partijen uit zorg- en dienstverlening hun krachten om de kwaliteit van leven van een groep cliënten in een bepaalde regio te verbeteren. Hierbij staat het cliëntperspectief centraal en wordt de zorg ingericht op bestaande richtlijnen en standaarden, zodat de juiste zorg op de juiste plaats door de juiste persoon kan worden geleverd.” Om deze vraag te beantwoorden is ook gekeken naar welke factoren er al bekend waren voor het succes van de ketensamenwerking. Op basis van de wetenschappelijke literatuur en de eigen verwachtingen is een conceptueel model opgesteld met acht variabelen die van invloed zouden kunnen zijn op het succes van de ketensamenwerking: ketencommitment; patiëntgerichte zorg; kennisdeling; open communicatie; leiderschap; toegang tot de keten; vertrouwen en; gebruik van technologie. Vervolgens zijn er verschillende ketencoördinatoren geïnterviewd over de noodzaak van de aanwezigheid van deze factoren voor het succes van de ketensamenwerking. Ook zijn er zorgprofessionals benaderd via een vragenlijst om hen te bevragen over deze factoren. Uit het onderzoek is gebleken dat patiëntgerichte zorg geen onafhankelijk variabel is dat van invloed is op het succes van de ketensamenwerking. Patiëntgerichte zorg is het uitgangspunt van de samenwerking. Een ketensamenwerking kan dus pas succesvol zijn als er de zorg patiëntgericht is. Verder bleek dat er vier variabelen echt noodzakelijk zijn voor een succesvolle ketensamenwerking: ketencommitment; kennisdeling; vertrouwen en; ketenregie. Op basis van het onderzoeksresultaten zijn drie aanbevelingen gedaan: 1. Ontwikkel een gezamenlijk ICT-systeem waarbinnen de zorgprofessionals kunnen communiceren en patiëntendossiers kunnen beheren; 2. Zorg voor zichtbaarheid van de keten en de ketencoördinator, zowel intern als extern; 3. Geef alle relevante zorgprofessionals toegang tot het dossier van de patiënt, zodat er geen relevante informatie verloren gaat.

Prof.dr. A. van Buuren, Dr. A. Molenveld
hdl.handle.net/2105/50729
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Sommeling, Elske. (2019, August 28). Ketensamenwerking in de dementiezorg. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/50729