Het doel van dit onderzoek is het verklaren van de relatie tussen de inclusiviteit en de persoon-team fit binnen opgaveteams. Door middel van een analyse van het effect van een inclusiviteitsinterventie als moderator binnen opgaveteams op drie afdelingen van de provincie Zuid-Holland, zal onderzocht worden op welke manier een inclusiviteitsinterventie effect heeft op de relatie tussen de inclusiviteit en de mate waarin een werknemer past binnen een opgaveteam, de zogenoemde persoon-team fit. De volgende onderzoeksvraag staat hierbij centraal: Wat is het effect van een inclusiviteitsinterventie op de relatie tussen de inclusiviteit en de persoon-team fit van werknemers binnen opgaveteams? Achtergrond Het managen van diversiteit op de werkvloer is te beschrijven als het aantrekken van, behouden van en effectief leiding geven aan werknemers uit een minderheidsgroep met als om doel bij te dragen aan de prestaties van de organisatie. Het enkel aantrekken van individuen uit een minderheidsgroep geeft geen garantie op succes voor deze werknemers. Met deze reden wordt onder het managen van diversiteit ook het veranderen van organisatiepraktijken en het organisatieklimaat verstaan. Een proactieve aanpak aangaande organisatiepraktijken en organisatieklimaat zou ervoor kunnen zorgen dat het potentieel van een diverse werkvloer gerealiseerd wordt. In publieke organisaties focust diversiteitsmanagement zich steeds meer op het creëren van een inclusief organisatieklimaat. Met een inclusief organisatieklimaat wordt getracht de positieve kanten van diversiteit te benadrukken en de negatieve kanten te beperken. Een inclusief organisatieklimaat betekent dat zowel de verschillen als de overeenkomsten tussen werknemers worden erkend en gewaardeerd. In deze omgeving kan elke werknemer zich onderdeel van een organisatie of team voelen horen (belongingness) en tegelijkertijd zijn authentieke zelf uiten (authenticity). Methode Door het combineren van theorieën over inclusiviteit en persoon-team fit zijn hypothesen gevormd in een conceptueel model om de onderzoeksvraag te beantwoorden. De data is middels een Group Randomized Trial (GRT) verzameld, waarbij een behandelgroep een interventie over inclusiviteit heeft ervaren en een controlegroep niet. Deze groepen zijn vergeleken met een nul- en nameting. Dit onderzoek heeft getracht bij te dragen aan de literatuur over diversiteit en de effecten ervan op teamprestaties, door inclusiviteit als moderator te onderzoeken. Resultaten De resultaten van de multipele lineaire regressie laten zien dat er een significante positieve relatie is tussen inclusiviteit en persoon-team fit. Daarnaast is duidelijk geworden dat er sprake is van een moderatie tussen de inclusiviteitsinterventie en inclusiviteit waardoor de persoon-team fit is gestegen. Op basis van dit onderzoek kan daarom geconcludeerd worden dat de inclusiviteitsinterventie een modererend effect heeft gehad op de relatie tussen inclusiviteit en persoon-team fit. De provincie Zuid-Holland wordt onder andere aanbevolen om het spel ‘PZH inclusief’ met meer opgaveteams te spelen. Gegeven de verlaagde statistische kracht van dit onderzoek wegens incomplete data zou vervolgonderzoek zich kunnen richten op een representatieve vertegenwoordiging binnen publieke organisaties en uitgebreid (statistisch) onderzoek kunnen doen naar de twee soorten persoon-team fit en hun gemeenschappelijke dimensies.

, , ,
Dr. N. Cannaerts, Dr. B. George
hdl.handle.net/2105/50839
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Catsburg, Chantal. (2019, August 29). Het effect van een inclusiviteitsinterventie binnen opgaveteams. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/50839