Aanleiding- De Bouwsector is de meest onveilige sector in Nederland om in te werken. Elk jaar zijn er vele ongevallen en een zeer substantieel deel van de mensen die in de bouw werken haalt niet werkend zijn pensioen. Een Nederlandse inkomensverzekeraar heeft hier iets aan willen doen door een innovatieve oplossing aan te dragen op het gebied van duurzame inzetbaarheid: de U-Box. Na een flinke periode is er nog geen eerste klant gevonden om de innovatie bij uit te kunnen proberen. Dit onderzoek stelt de vraag waar dat door komt: Hoe kan worden verklaard dat de adoptie van een sociale innovatie in de Nederlandse bouwsector nog niet succesvol is gebleken? Onderzoeksontwerp - Om een antwoord te krijgen op deze onderzoeksvraag zijn er twaalf interviews gehouden met potentiële afnemers van de dienst, andere betrokkenen in de sector en met medewerkers die betrokken zijn bij de ontwikkeling van de innovatie. Daarnaast heeft de onderzoeker actief geparticipeerd bij het vinden van een klant voor de eerste pilot, waarvoor observaties zijn bijgehouden. Resultaten - Op basis van de principes van de ontwerpwetenschappen in combinatie met klassieke innovatietheorieën is geconcludeerd dat er een discrepantie is tussen de aangedragen oplossing, de U-Box, en de problemen die worden ervaren door de potentiële afnemers van de innovatie. Deze discrepantie komt voornamelijk door een bias op de eindgebruiker in de ontwikkeling van de innovatie. Tot slot is de innovatie relatief complex en open voor interpretatie waardoor de communicatie over de innovatie erg arbeidsintensief is.