Managementsamenvatting In de Rotterdamse haven zijn momenteel vele problemen tussen de containeroverslagbedrijven en de achterlandvervoerders. Slechts 38% van de binnenvaartschepen en 53% van de treinen vertrekt op tijd. Bovendien ontstaat er in de piekuren flinke congestie bij de containeroverslagbedrijven omdat de vrachtwagens tegelijk hun container willen ophalen. Er is sprake van een operationeel afstemmingsprobleem tussen de containeroverslagbedrijven en de achterlandvervoerders. Een mogelijke verklaring hiervoor is het ontbreken van contracten tussen de achterlandvervoerders en het containeroverslagbedrijf. In deze scriptie wordt onderzocht wat de impact van het ontbreken van contracten is op de performance van de achterlandverbindingen. Als er een container vervoerd dient te worden van A naar B zijn er verschillende partijen actief. Deze partijen dienen allemaal met elkaar samen te werken in dezelfde keten. De eigenaar van de goederen regelt een carrier en een achterlandvervoerder. Deze carrier regelt zelf een containeroverslagbedrijf. Het containeroverslagbedrijf heeft dus geen directe relatie met de eigenaar van de goederen. Ook is er geen financiële of contractuele relatie tussen het containeroverslagbedrijf en de achterlandvervoerder terwijl zij wel een operationele handeling samen uitvoeren. Er zijn verschillende concepten aangaande contracten of het ontbreken hiervan. Deze theorieën zijn: de complete en incomplete contracttheorie, transactiekostentheorie, eigendomsstructuren, principaal-agent probleem, normen binnen een keten en marktmacht. Uit deze concepten zijn vijf variabelen gedestilleerd: eigendomsstructuren, toezichtmogelijkheden, marktmacht, normen en vertouwen en transactiekosten. Uit deze variabelen komt naar voren dat er ruimte is voor opportunistisch gedrag wanneer een contract ontbreekt. Hoge transactiekosten binnen de containertransportketen maakt het echter praktisch onmogelijk om een contract te schrijven, al hoeft dit geen problemen op te leveren wanneer er genoeg vertrouwen is binnen de keten. Het is tevens van belang om rekening te houden met de eigenaar van de goederen. Vaak nemen de bedrijven beslissingen over goederen waarvan zij niet de eigenaar zijn. Verder zijn toezichtmogelijkheden nodig om tot een gezamenlijk optimale performance te komen. Bovendien kan markmacht binnen een keten ervoor zorgen dat het bedrijf die de marktmacht heeft alleen handelt in zijn eigenbelang en niet in die van de keten als geheel. Deze variabelen hebben allemaal een impact op de performance van de achterlandverbindingen.

, ,
Lugt, L.M. van der
hdl.handle.net/2105/5500
Business Economics
Erasmus School of Economics

Mol, Maarten P.J. (2009, July 14). De impact van het ontbreken van contractuele relaties in de Rotterdamse. Business Economics. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/5500