Deze thesis onderzoekt de reactie van het publiek op de beelden van World Press Photo. Het onderzoeken van deze reactie is van belang vanwege de invloed die fotojournalistiek kan hebben op de perceptie van het publiek. Het lijden van anderen is een dominant thema in de gewonnen beelden van World Press Photo. Gemedieerd leed kan reacties zoals empathie, sympathie, voyeurisme, participatie, ontkenning en apathie uitlokken bij het publiek. Dit onderzoek tracht te achterhalen op welke wijze en in welke mate het publiek van World Press Photo reageert. Een receptieonderzoek is uitgevoerd middels een kwalitatieve inhoudsanalyse van 560 tweets en een enquête over de beelden van World Press Photo met 180 respondenten. Uit de kwalitatieve analyse bleek het publiek op drie verschillende manieren te reageren op de beelden: positief, negatief en neutraal (vermelding). De vijf gevonden positieve reacties zijn: ‘emotionele indruk’, ‘goed fotografisch vakmanschap’, ‘urgentie World Press Photo’, ‘sterk politiek punt’ en ‘voorkeur’. De zes negatieve reacties zijn: ‘te deprimerend’, ‘continuïteit thematiek’, ‘matig fotografisch vakmanschap’, ‘politiek gekleurd’, ‘ethisch onjuist’ en ’sceptisch waarheidsgetrouwheid’. Tot slot is bij het derde hoofdthema ‘vermelding’ onderscheid gemaakt tussen reacties die de ‘thematiek in foto’s’, ‘achtergrondsituatie’ of ‘beeldelementen’ benoemen. Twee opvallende bevinding zijn ‘fotografisch vakmanschap’ en ‘urgentie World Press Photo’, omdat deze afwijken van de voorafgaande literatuur. Om deze reden zijn deze reacties meegenomen in de enquête. De overige stellingen in de enquête hadden betrekking tot de reacties die tot stand zijn gekomen uit de factoranalyse: empathie, sympathie, participatie, openbaring, fascinatie en apathie. Empathische en sympathische reacties bleken bevorderend voor de participatie van het publiek. Het waarderen van de uiterlijke kenmerken van de foto bleken een positief effect te hebben op de fascinatie die respondenten ervaren. De mate waarin respondenten World Press Photo belangrijk achten, had een positief effect op de mate waarin respondenten empathie, participatie of openbaring ervaarden. Met betrekking tot overige factoren bleek de interesse in fotojournalistiek een positief effect te hebben op ‘openbaring’, ‘urgentie World Press Photo’ en ‘fotografisch vakmanschap’. Kijkend naar geslacht was er geen verschil tussen mannen en vrouwen betreft het tonen van reacties. Tot slot bleken jonge respondenten meer participatie, openbaring, fascinatie en fotografisch vakmanschap te ervaren dan de oudere respondenten. De resultaten van de kwalitatieve en kwantitatieve analyse wijzen op overeenkomsten met voorafgaande literatuur, maar zijn ook tegenstrijdig. Hieruit blijkt dat achter de reacties op gemedieerd leed een complexiteit schuilgaat. Bovendien blijkt de context van het publiek een belangrijke invloed op de reacties van het publiek.

, , , , , , ,
Huiberts, E.
hdl.handle.net/2105/55211
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Bothmer, Anne. (2020, June 29). World Impressed Photo? Een multi-methodologisch onderzoek naar de reacties van het publiek op de beelden van World Press Photo. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/55211