De aandacht voor de Formule 1 in Nederland is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Met de opkomst van de Nederlandse coureur Max Verstappen, en zijn goede prestaties binnen de sport, noemen steeds meer mensen zich Formule 1-fan. Door deze toename in fans is ook de aandacht van de media voor de sport toegenomen, wat zich uit in een uitgebreidere programmering rondom en tijdens een raceweekend. De toename in toegankelijkheid voor een sport die al sinds de jaren 50 bekend staat als een Wereldkampioenschap zou gevoelsmatig voor de fans moeten resulteren in een positief gevoel. Echter, er heerst het gevoel dat er vandaag de dag binnen het Formule 1-fandom in Nederland een splitsing is ontstaan tussen twee groepen fans: de langetermijnfans, die al jaren de sport volgen, en de nieuwe Verstappen supporters, die voor de entree van Verstappen nog geen race hadden gezien. Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen hoe de langetermijnfans de veranderingen binnen het fandom en de toename in aanbod rondom de sport ervaren en of dit hun passie beïnvloedt. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Hoe geven Formule 1-fans betekenis aan hun passie voor de sport van voor en na de entree van Max Verstappen? Om een antwoord te kunnen formuleren op deze hoofdvraag is gebruik gemaakt van kwalitatieve semigestructureerde diepteinterviews die zijn afgenomen met vijftien Formule 1-fans die de sport al langer kijken dan tien jaar. Binnen deze interviews stonden de verhalen en ervaringen van de fans centraal, waarbij niet alleen onderwerpen werden besproken als de ontwikkelingen binnen het fandom en de gevoelde passie voor de sport, maar ook ingegaan is op de ontwikkelingen binnen de sport en de rol die de sport speelt in de levensloop van de fan. Uit het onderzoek is gebleken dat de uitgevoerde activiteiten door de fans, met betrekking tot de Formule 1, tegen de verwachtingen in voor zowel mannen als vrouwen hetzelfde is. Een factor die wel een grotere voorspeller blijkt te zijn in de uitvoer van en de visie op bepaalde activiteiten is leeftijd. Zo wordt merchandise enkel aangeschaft door jongere fans en alleen als fan-activiteit geaccepteerd wanneer het uitgevoerd wordt door deze jongere fans. Het onderzoek toont tot slot aan dat de langetermijnfans inderdaad het gevoel hebben dat het fandom opgesplitst is in de twee eerdergenoemde groepen, maar dat dit niet resulteert in een verminderde passie, maar juist in een vergrote passie. Hierdoor wegen de voordelen van de toename van fans zwaarder dan de gevoelde nadelen. Ook blijkt dat de langetermijnfans hun passie niet laten beïnvloeden door de irritaties die zij voelen jegens de nieuwe Verstappen-fans, door er simpelweg geen aandacht aan te besteden. Juist wordt aangehaald dat de voordelen die de groei van het fandom met zich meebrengt, zoals de toename in media-dekking, de passie verder heeft laten toenemen.

, , , , , ,
Driessen, S.
hdl.handle.net/2105/55291
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Hensen, Sandy. (2020, June 29). Formule 1-fans: Passie tot de Max? Masterscriptie naar hoe Formule 1-fans betekenis geven aan hun passie voor de sport van voor en na de entree van Max Verstappen. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/55291