Sexting is een relatief nieuw onderwerp in zowel de media als de academische wereld. Als er al over wordt geschreven is dat voornamelijk negatief. Dit onderzoek kijkt onder andere naar hoe moeders van middelbare scholieren hun kinderen begeleiden op het gebied van sexting. Hierbij wordt extra aandacht besteed aan het verschil tussen jongens en meisjes. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat jongens en meisjes op meerdere vlakken van elkaar verschillen, zo ook op het gebied van mediagebruik. Mediagebruik kan bij jongeren zowel positieve als negatieve effecten veroorzaken. Deze negatieve effecten worden internetrisico’s genoemd en één daarvan is sexting. Moeders kunnen hierop inspelen door hun (media)opvoeding aan te passen aan hun kinderen. Hiervoor zijn zes verschillende strategieën: actieve begeleiding, co-use, supervisie, restrictieve begeleiding, monitoring en technische restricties. Welke de moeders gebruiken kan per gezin verschillen, maar kan ook gebaseerd worden op het geslacht van de jongeren. De onderzoeksvraag die hierbij centraal stond is: In hoeverre verschillen de strategieën die moeders van middelbare scholieren in hun (media)opvoeding gebruiken voor jongens en meisjes, en dan specifiek kijkend naar sexting? Door middel van 11 interviews met moeders van middelbare scholieren is antwoord gegeven op deze onderzoeksvraag. Uit de interviews kwam naar voren dat op het gebied van mediagebruik niet alleen de moeders en jongeren verschillen van elkaar, maar ook de jongens en de meisjes. Meisjes zijn meer bezig met sociale media, jongens meer met gamen. Bij de algemene opvoeding gebruiken moeders vooral een open opvoeding, waar regels met ruimte gecombineerd worden en ieder daar zijn eigen balans in probeert te vinden. Moeders kijken ook naar wat voor opvoeding zij zelf hebben gehad en wat zij hier wel of niet van willen meenemen in de opvoeding van hun kinderen. Bij de mediaopvoeding die moeders geven komen alle zes de strategieën terug. De ene controleert meer dan de ander of heeft technische blokkades, maar alle respondenten maken gebruik van de strategie actieve begeleiding. Wat opvalt is dat zowel bij opvoeding in het algemeen, als bij mediaopvoeding meisjes meer beschermd worden opgevoed dan jongens. Meisjes worden meer gewaarschuwd of worden dingen sneller verboden, zowel in de online- als in de offlinewereld. Het afspreken met onbekenden wordt gezien als het gevaarlijkste internetrisico. Daarnaast worden meisjes vooral begeleid om geen slachtoffer te worden van internetrisico’s en jongens om zowel geen slachtoffer, als geen dader te worden. De slachtoffers verantwoordelijk houden voor wat is gebeurd, oftewel victim blaming, is nog overtuigend aanwezig als het gaat om sexting. Vooral meisjes worden gezien als slachtoffer van sexting, wat mede gevoed wordt door de media. Op het gebied van sexting worden jongens en meisjes anders begeleid.

, , , , , ,
Nikken, P.
hdl.handle.net/2105/55338
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Nassau, Roos van. (2020, June 29). Jongens en meisjes zijn gelijkwaardig, maar niet hetzelfde Een kwalitatief onderzoek naar het verschil in (media)opvoeding op basis van geslacht, specifiek kijkend naar sexting. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/55338