De media-industrie heeft veel ontwikkelingen doorgemaakt na de komst van digitale media. Dit heeft ook invloed gehad op de televisiewereld. Het is nu mogelijk om door middel van een combinatie van traditionele media en digitale media een groter geheel te vormen, waarbij elk mediakanaal een toevoeging is aan het concept. Fans spelen hierbij een belangrijke rol omdat de populariteit van zo’n concept vaak mede te danken is aan de inspanningen van fans. Ook zijn ze een van de eersten geweest die gebruik maakten van actieve participatie (Jenkins, 2006). In deze thesis wordt er gekeken naar fans van de serie Wie is de Mol (WIDM). Er wordt onderzocht welke betekenis fans geven aan WIDM en hoe het transmediale aspect van de serie hierin een rol speelt. Doordat er gefocust wordt op een Nederlandse serie die al twintig seizoenen te zien is, en geleidelijk aan steeds meer transmediaal is geworden, wordt er een aanvulling op de al bestaande literatuur over dit onderwerp gegeven. De onderzoeksvraag die hierin centraal staat is: ‘Hoe wordt er door volwassen fans betekenis gegeven aan de transmediale serie Wie is de Mol?’. De onderzoeksvraag wordt beantwoord door middel van diepte-interviews. Er zijn dertien interviews gehouden met fans van WIDM tussen de 22 en de 42 jaar. Uit deze interviews zijn zes hoofdthema’s voortgekomen. Allereerst is een van de redenen van de populariteit van het programma, de sociale participatie. Fans kunnen echt meedoen met het programma en dit ook delen met andere fans waardoor er een groepsgevoel ontstaat, zowel offline als online. Verder is het gebruik van media veranderd: er zijn kanalen bijgekomen die andere kanalen hebben vervangen, dit komt omdat de content op deze kanalen is veranderd. Met het gebruik van nieuwe media wordt er ook een jongere doelgroep aangesproken. Ten derde hebben alle mediakanalen die naast elkaar kunnen worden gebruikt, een positieve invloed op de beleving van het programma en zorgt het voor meer betrokkenheid. Echter wordt dit wel genuanceerd doordat een aantal fans nog steeds evenveel fan zijn van het programma, als voordat het transmediaal werd. De betrokkenheid van fans is ook te zien in het ontstaan van fan-content over WIDM. Er is behoefte aan content gemaakt door fans, ook omdat het concept van programma hier de mogelijkheid tot biedt. Maar het feit dat er nu zo veel media bezig zijn met WIDM, maakt het voor de makers extra lastig. Hints en geheime boodschappen worden sneller verspreid, waardoor ze meer moeten opletten in de montage wat ze wel en niet laten zien. Als laatste is er gekeken naar de Belgische variant, De Mol. Vooral het mediagebruik verschilt hierin van WIDM. De Mol maakt minder gebruik van online media om de zoektocht voort te zetten, terwijl dat in Nederland wel zo is.

, , , , , , , ,
Driessen, S.
hdl.handle.net/2105/55411
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Vijg, Vicky. (2020, June 29). "Transmedia en Wie is de Mol: verbeterd of verpest? De betekenisgeving van fans aan de transmediale serie Wie is de Mol". Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/55411