Havens digitaliseren en havenbedrijven spelen hierin een belangrijke rol. In de digitaliseringsstrategie van havenbedrijven is een verschil waar te nemen. In dit onderzoek wordt antwoord gegeven op de vraag: Wat is de digitaliseringsstrategie van de havenbedrijven Amsterdam, Antwerpen, Marseille en Rotterdam en hoe zijn de verschillen en overeenkomsten te verklaren? De digitaliseringsstrategie per havenbedrijf wordt in kaart gebracht aan de hand van twee kenmerken: de beoogde rol van het havenbedrijf met betrekking tot de digitalisering van de haven en het beoogde veranderpad. Hierdoor ontstaat een as die loopt van faciliterend/ incrementeel tot ondernemend/ disruptief. Het havenbedrijf Amsterdam is het meest faciliterend/ incrementeel, het havenbedrijf Rotterdam is het meest ondernemend/ disruptief. Antwerpen en Marseille zitten er tussenin. De havenbedrijven hebben een natuurlijke neiging om ondernemend/ disruptief te zijn, maar kunnen hierin worden geremd of gestimuleerd door de volgende factoren. 1. De schaalgrootte van een haven en het havenbedrijf hebben, via de inkomsten van het Havenbedrijf, een positieve invloed op de ontwikkelcapaciteit van een havenbedrijf. Dat zorgt ervoor dat een havenbedrijf meer ondernemend /disruptief kan zijn in haar digitaliseringsstrategie. 2. De mate van concentratie van macht in een haven en de afhankelijkheid van de havenbedrijven ten opzichte van private partijen bepaalt of de havenbedrijven vrij zijn om een eigen strategie te formuleren of dat deze in grote mate bepaald wordt door die bedrijven. 3. De mate van samenwerking van het havenbedrijf met private partijen bepaald in sterke mate de (on)mogelijkheden van het Havenbedrijf om te digitaliseren. 4. De institutionele positie van een havenbedrijf heeft via de handelingsvrijheid invloed op de digitaliseringsstrategie. Dit onderzoek draagt bij aan de wetenschappelijke literatuur door theorie te construeren. Literatuur over de digitaliseringsstrategie van havenbedrijven ontbreekt tot op heden. Er is op kwalitatieve inductieve manier onderzoek gedaan aan de hand van interviews en documenten bij de vier havenbedrijven. Er wordt aanbevolen om vervolgonderzoek te doen naar de digitaliseringsstrategie door de geconstrueerde theorie te toetsen en aan te vullen.