Dit onderzoek heeft zich gericht op de interactie tussen de Omgevingswet en de Energietransitie op gemeentelijk niveau. Er is een case study verricht naar de gemeente Zoeterwoude binnen het kennisen leertraject van TNO “Pilots Energietransitie & Omgevingswet”. Er is gebruik gemaakt van communities of practice (CoP) om kennis en expertise over de Omgevingswet en Energietransitie bijeen te brengen om mogelijkerwijs te integreren. Voor dit onderzoek is een ruime casus gebouwd rondom het Zoeterwoudse Omgevingsplantraject, waarin Zoeterwoude poogt de afspraken vanuit de Regionale Energiestrategie (RES) te borgen in het Omgevingsplan. Er is gebruik gemaakt van PME(L) om de basisconditie vast te stellen, waarna de CoP’s als interventiemomenten zijn gebruikt om policy learning en policy integration te faciliteren. Uit dit onderzoek is gebleken dat policy learning in CoP’s bijdraagt in het maken van beleidskeuzes. De lessen uit de CoP’s hebben domeinoverschrijdende samenwerking tussen de Energietransitie en Omgevingswet gestimuleerd, terwijl PME(L) heeft geholpen om de beleidskeuzes op te nemen in de interne beleidsprocessen. Het resultaat is een verhoogd vermogen van de gemeente om beleidsdomeinen te koppelen en te integreren, wat in dit geval heeft geresulteerd in het opnemen van de Energietransitiedoelen in de Omgevingswet.

Prof.dr. J. Edelenbos, Dr. M. Duijn
hdl.handle.net/2105/55912
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

KIa-Chun Lo. (2020, March 24). Leren van Energietransitie en Omgevingswet. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/55912