Nederlandse talkshows trekken een groot kijkerspubliek en politiek speelt er doorgaans een belangrijke rol. De talkshows dragen bij aan de informatie die het publiek krijgt over politici, hun standpunten en hun persoonlijkheid. Die informatie is onderhevig aan medialogica: het verschijnsel waarbij nieuws en het publieke debat zich voegen naar de vorm, wetten en regels van de machtiger geworden media. Media, maar ook politici, leggen nadruk op entertainmentwaarden om de strijd om de aandacht van de kijker of kiezer te winnen. Dit onderzoek richt zich op de vraag of en hoe medialogica tot uiting komt in talkshowgesprekken met politici, en of hierin verschil is tussen linkse partijen, middenpartijen en rechtse partijen. Uit de kwalitatieve thematische analyse van negentien talkshowgesprekken blijkt dat medialogica maar deels is terug te zien. De entertainmentwaarden komen terug in het feit dat politici hun menselijke kant tonen en nadruk leggen op conflict en negativisme. Daartegenover staat dat ze voornamelijk ‘harde’ politieke informatie verschaffen, iets dat niet in lijn is met medialogica. Die informatie wordt echter wel ‘opgefleurd’ met behapbare soundbites en andere technieken om de kijker te vermaken. Linkse partijen, middenpartijen en rechtse partijen tonen veel overlap. Het grootste verschil zit in de manier waarop ze de tegenstander bekritiseren, maar dit is eerder te verklaren door de politieke rol (coalitie versus oppositie) dan door de politieke richting.

, , , , , , , , , ,
Kester, B.
hdl.handle.net/2105/56163
Media & Journalistiek
Erasmus School of History, Culture and Communication

Vriends, Bart. (2020, March 2). Politiek infotainment in de talkshow Een kwalitatief onderzoek naar medialogica in talkshowgesprekken met politici. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/56163