Het beleidskader Rotterdam Groeit heeft de ambitie om jongeren in de stad kansrijker, veiliger en gezonder op te laten groeien. Uit deze ambitie is de methodiek Wijkprogrammering ontstaan. De methodiek wordt door de gemeente Rotterdam als instrument gebruikt om de beleidsinzet meer in samenhang uit te voeren op wijkniveau. Het is een manier van werken om, op basis van cijfers en in overleg met de praktijk, te komen tot een passende en kwalitatief betere en effectievere inzet in een wijk of gebied. Een belangrijk element in de Wijkprogrammering is het leer- en verbeterproces. Hierbij gaat het om het monitoren en meten van uitkomsten, met de bedoeling om daarmee het handelen van aanbieders bij te stellen en op die manier een grotere impact te creëren voor de jeugd van Rotterdam. Om meer inzicht te krijgen in het leer- en verbeterproces in de Wijkprogrammering, is in dit onderzoek door middel van een documentanalyse en interviews onderzocht hoe dit proces momenteel verloopt en welke factoren hierop van invloed zijn. Op basis van literatuur zijn de volgende factoren meegenomen in het onderzoek: risicoaversie, organisatiestructuur, financiering en informatiepositie. Door inzichten van aanbieders, gebiedsadviseurs, een accounthouder en contractmanager bij elkaar te brengen, is gepoogd het huidige leer- en verbeterproces inzichtelijk te maken en mogelijke verbeterkansen te verkennen. Uit het onderzoek is gebleken dat de onderzochte factoren belemmerend zijn voor het leren en verbeteren in de Wijkprogrammering. De factoren leiden tot een gevoel van controle en verantwoording, waardoor de aanbieders een verkeerd beeld hebben van het doel van het leer- en verbeterproces in de Wijkprogrammering. Aanbieders moeten het diepere belang van deze verbetercyclus inzien, namelijk dat het zorgt voor een effectiever aanbod. Indien er niet voldoende motivatie is om te handelen naar wat het beste is voor de jeugd van Rotterdam, zal er ook geen sprake zijn van een leerproces om het aanbod te verbeteren.

Prof.dr. P. Scholten, Dr. M. Schreuders
hdl.handle.net/2105/56272
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Lana Cehajic. (2020, June 26). Doen wat echt werkt: leren door motivatie. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/56272