De hoofdvraag van dit onderzoek is: Wat is het overheids- en burgerperspectief op participatiemogelijkheden van laaggeletterden binnen de provincie Zuid-Holland en welke verbeterpunten komen daaruit voort? Dit is gedaan via een kwalitatief onderzoek. Verschillende taalambassadeurs, medewerkers van de provincie en een docent Nederlands zijn geïnterviewd. Laaggeletterdheid is een maatschappelijk probleem in heel Nederland en ook zeker in de provincie Zuid-Holland. Het aantal laaggeletterden groeit nog steeds. Dit onderzoek is gericht op hoe laaggeletterden participeren en kunnen participeren in Zuid-Holland. De provincie heeft als ambitie een inclusief Zuid-Holland waarbij iedereen mee kan doen. Dan is het belangrijk dat de ruim 500.000 laaggeletterden ook de mogelijkheid moeten hebben om mee te kunnen doen. In de literatuur was het nooit heel duidelijk hoe laaggeletterden participeren bij de overheid. Verschillende onderzoeken gaven verschillende conclusies. Wel was over laaggeletterden bekend dat ze minder participeren in de samenleving, vaak onder de lage inkomensklassen vallen en moeite hebben met het vinden van werk. Binnen dit onderzoek is geprobeerd aan de hand van verschillende vormen van interactieve beleidsvormingen en de participatieladder van Arnstein te kijken hoe laaggeletterden participeren. Het uiteindelijke antwoord op de hoofdvraag is dat laaggeletterden non-participeren. Ze behalen niet de beoogde trede op de participatieladder en hierdoor lijkt het dat laaggeletterden niet participeren. Ze willen wel participeren of co-creëren. Vooral meepraten en meedenken is iets waar laaggeletterden het meest interesse in hebben.

Dr. M.A.C. van Ostaijen, Prof. dr. P.W.A. Scholten
hdl.handle.net/2105/56309
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Job Holzhauer. (2020, August 3). Participatie in een inclusief Zuid-Holland, doen de laaggeletterden mee?. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/56309