In deze scriptie is onderzoek gedaan naar factoren die van invloed zijn op de publieke waardecreatie in de context van een e-governance initiatief, namelijk de Sociale Kaart van Rotterdam. We leven in een periode waarin de overheid zich geleidelijk terugtrekt en meer regie over laat aan de burgers zelf. Om de burgers hierbij een handje te helpen, hebben verschillende gemeenten en organisaties een Sociale Kaart ontwikkeld. Eén van deze gemeenten is de gemeente Rotterdam. Middels de Sociale Kaart kunnen burgers en organisaties zorg- en welzijnsactiviteiten opzoeken in het sociale domein. Hoewel de gemeente als doel heeft om publieke waarde te creëren, blijkt dit in realiteit toch niet zo makkelijk te zijn. Zo heeft de Sociale Kaart van Rotterdam volgens de medewerkers van de gemeente een laag bezoekersaantal en blijkt dat veel gebruikers de Sociale Kaart te verlaten zonder er gebruik van te maken. Enkele ambtenaren rondom de SK vragen zich af of de website meer waarde kan creëren. In dit onderzoek zal daarom de volgende onderzoeksvraag worden behandeld: Welke factoren verklaren waarom er maar beperkt publieke waarde wordt gecreëerd met e-governance initiatieven zoals de Sociale Kaart van Rotterdam en waarom is de gecreëerde waarde er elders wel? Om deze hoofdvraag te beantwoorden, is er in dit onderzoek een mixed method strategie gebruikt. Er is begonnen met het uitzetten van een theoretisch kader. Binnen dit kader is als eerst beschreven hoe new public governance steeds dominanter wordt binnen de publieke sector. We werken steeds meer in netwerken en daardoor hebben publieke organisaties ook andere actoren nodig om hun doelen te kunnen realiseren. Hierna is gekeken naar het begrip e-governance. E-governance wordt steeds vaker toegepast binnen de overheid om diensten aan te bieden of informatie te verschaffen aan burgers en organisaties. E-governance zou kunnen helpen binnen een netwerk om inter- en intraorganisationale samenwerking te bevorderen. Ook kan het zorgen voor een betere samenwerking tussen publieke en niet-publieke actoren zoals bedrijven en burgers (Navarra & Cornford, 2012). Vervolgens is er middels verscheidene wetenschappelijke literatuur beschreven welke factoren belangrijk zijn bij publieke waardecreatie. Hierbij is er vanuit de vraagkant en aanbodkant van e-governance gekeken. De vraagkant beschrijft hoe burgers en organisaties (het publiek) publieke waarde van een e-governance initiatief ervaren. De aanbodkant beschrijft daarentegen hoe publieke waarde gecreëerd wordt door publieke organisaties. Uiteindelijk zijn zowel de vraag- als aanbodkant geanalyseerd. De vraagkant is geanalyseerd via een multiple regressieanalyse. De aanbodkant is geanalyseerd door het coderen van de interviews.

Prof.dr.ing. G. Teisman, Dr. J.J. Willems
hdl.handle.net/2105/56382
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Nanxi Zheng. (2020, August 10). Publieke waardecreatie binnen de digitale dienstverlening. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/56382