Het fenomeen lobbyisme heeft in de journalistiek altijd veel aandacht gekregen. Zo zou de lobbysector weinig transparant zijn en zouden lobbyorganisaties veel politieke macht hebben. Echter, er blijkt relatief weinig wetenschappelijk onderzoek te zijn gedaan de vraag hoe een effectieve lobby in de praktijk tot stand komt. Wel blijkt uit de bestaande onderzoeken dat leiderschap een bepalende factor is. De centrale vraag binnen het exploratieve onderzoek luidt dan ook: ´Hoe dragen leiderschapsskills bij aan een effectieve lobby?´ Om adequaat antwoord te geven op de onderzoeksvraag zijn er 17 semigestructureerde diepte-interviews gehouden met lobbyisten van de Nederlandse Vereniging van Banken. Deze organisatie behartigt de gemeenschappelijke belangen van Nederlandse en buitenlandse banken die in Nederland actief zijn en treedt daarmee op als verbinder tussen de bankensector, politiek en maatschappij. De kwalitatieve studie wees uit dat de kwaliteit van de relatie tussen lobbyist en besluitvormer het belangrijkste onderdeel is om tot een effectieve lobby te komen. Daarbij blijkt dat leiderschapsskills die zich richten op deze relatie als essentieel worden gezien. Er kan tenslotte worden geconcludeerd dat leiderschapsskills een indirect effect hebben op de effectiviteit van een lobby. Zo beïnvloedt de inzet en kwaliteit van leiderschapsskilss namelijk de relatie tussen lobbyist en besluitvormer, wat uiteindelijk effect heeft op het slagen van de lobby. Op grond van de resultaten zijn de volgende beleidsaanbevelingen gedaan: • Aanbeveling 1: Reflecteer na elke gevoerde lobby. Voer eventueel een pilot uit met een uniform reflectieformulier • Aanbeveling 2: Zet een digitaal contactsysteem op met besluitvormers dat naast, of tijdens crisissituaties in plaats van, fysieke afspraken kan fungeren • Aanbeveling 3: Verzelfstandig de politieke monitoring in een eigen afdeling binnen de afdeling public affairs

, , , ,
Dr. N. Cannaerts, Prof.dr. A. J. Steijn
hdl.handle.net/2105/56390
Public Administration
Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Bas Hut. (2020, August 10). Vaardigheden van onzichtbare leiders. Public Administration. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/56390