2020-09-28
De sociale functie van sport voor de Rotterdamse jeugd. Hoe lokale organisaties in hun digitale communicatie reflecteren op de rol van sport in Rotterdam.
Publication
Publication
Deze studie onderzoekt de sociale functie van sport voor sociaal kwetsbare jeugd (4-18 jaar) in Rotterdam en de rol van communicatie in dit proces. In een multiculturele stad als Rotterdam zijn partijen uit verschillende sectoren betrokken bij de totstandkoming van initiatieven die ervoor zorgen dat sociaaleconomisch kwetsbare jeugd kan sporten. Deze initiatieven zijn essentieel voor de ontwikkeling van deze jongeren. Om te beginnen is een kwalitatieve inhoudsanalyse toegepast op de digitale communicatie van de betrokken organisaties. Dit betreft een tekstuele inhoudsanalyse van websites van de sleutelpartijen in het Rotterdamse sportbeleid waarin relevante thema’s zullen worden geïdentificeerd. Tevens is een viertal expert-interviews afgenomen met deskundigen op het gebied van sport en jeugd in Rotterdam. Aan de hand van de combinatie van deze twee onderzoeksmethoden is duidelijk geworden hoe sportstad Rotterdam betekenis geeft aan de sociale rol van sport voor de kwetsbare jeugd en welke rol communicatie hierin speelt. Tenslotte zal dit onderzoek een adviserend doel hebben en wordt de toekomst van het Rotterdamse sportbeleid ten aanzien van de sociale rol van sport voor sociaal kwetsbare jeugd, met daarin mogelijk enkele aanbevelingen op grond van de onderzoeksresultaten. Na uitvoering van deze studie kan geconcludeerd worden dat de sociale functie van sport in Rotterdam op waarde wordt geschat. Zowel uit de inhoudsanalyse als uit de expert-interviews bleek dat de betrokken partijen over voldoende kennis beschikken wat betreft de positieve effecten van de sociale rol van sport in Rotterdam. Over de mogelijke nadelen van de sociale rol van sport is minder bekend. Deze worden in de digitale communicatie van de onderzochte partijen bijvoorbeeld geheel overgeslagen. Het grootste probleem om de positieve effecten van de sociale functie van sport maximaal te benutten zit hem in de communicatie. Vooral de communicatie met de doelgroep vormt voor sportorganisaties op dit moment nog het grootste struikelblok in een succesvol maatschappelijk sportbeleid in Rotterdam. De gebrekkige communicatie is het gevolg van vele verschillen tussen de sociaaleconomisch achtergestelde jongeren en medewerkers van de onderzochte partijen uit de keten. Om deze verschillen in omgang en cultuur te overbruggen zullen de sleutelpartijen meer initiatief moeten nemen in de tegemoetkoming van de doelgroep.
Additional Metadata | |
---|---|
, , , , | |
Sterkenburg, J. van | |
hdl.handle.net/2105/57238 | |
Media & Journalistiek | |
Organisation | Erasmus School of History, Culture and Communication |
Dongen, Koen van. (2020, September 28). De sociale functie van sport voor de Rotterdamse jeugd. Hoe lokale organisaties in hun digitale communicatie reflecteren op de rol van sport in Rotterdam.. Media & Journalistiek. Retrieved from http://hdl.handle.net/2105/57238
|